EBBA ENGAN
EBBA ENGAN

Debatt:

- Nei til økt trafikk, støy og støv på Drageid

- Formannskapet i Saltdal skal i neste måned behandle søknad om oppstart av bergdrift på Øvre Drageid i Saldal. Dette er noe vi som beboere på Drageid er svært skeptisk til.

Publisert Sist oppdatert

Det er påfallende at det i risiko og sårbarhetsanalysen pekes på myke trafikanter langs Munnavollveien, men ikke når det gjelder fylkesveien som kjøretøyene må benytte seg av for å komme fram til Munnavollveien. (Veien som går fra FV.516 og inn til bruddet)

Det er jo langs fylkesveien det bor og beveger seg folk og dyr i stor grad. I og med at dette ikke vurderes i risikoanalysen, så omfattes dette heller ikke i form av risikoreduserende tiltak.

Massetransport inn og ut av områder planlagt fra mandag til torsdag fra klokka 7 til 23, på fredag fra 7 til 16 og lørdag fra 8 til 15. Dette er helt uakseptabelt fra vårt synspunkt.

Det er heller ikke gjort noen vurdering av støybelastningen av transporten over tid. Det å bli forespeilet ro i 65 dager av årets 365 dager er foruroligende. Det er planlagt kjøring for uthenting av masse inntil 300 dager i året, 50 år fram i tid.

Uansett hvilken vei trafikken velger for å komme seg inn på E6-via Brenne eller Røkland, så vil det berøre lokalbefolkninga i betydelig grad, og også utsette spesielt myke trafikanter for økt risiko. Det vises til i snitt 14 tungtransportbiler inn og ut av området daglig. Altså i snitt 28 store kjøretøy per dag gjennom bygda i form av økt trafikk.

Fylkesveien nordover mot Brenne slynger seg gjennom tettbygd område, og hvor det noen steder, spesielt på Drageid, er bebyggelse helt ut i veikanten, og uten fortau. Også ungdomshuset på Drageid ligger helt ute ved veiskulderen.

Et hus som ofte brukes til ulike arrangementer; bursdagsfeiringer, fester, markeringer og møtevirksomhet. Kort sagt ulike private og offentlige arrangementer for barn, ungdom og voksne.

Veibanen på fylkesveien brukes mye av myke trafikanter. Mange går turer langs veien, jogger, går tur med barnevogner og hunder.

Om det skulle skje en ulykke med myke trafikanter så vil ansvaret ligge på de kjørende, mens konsekvensene er det de myke trafikanter som kanskje må bære resten av sitt liv. Ekstremt utsatt vil myke trafikanter være hvis en ulykke med tungtransport skulle bli et faktum. En ulykke mellom fotgjenger/syklist og lastebil blir fort fatal.

Ulykker kan selvfølgelig skje, men det er ikke akkurat kjærkomment at denne sjansen skal kunne øke, og da med enda større kjøretøy.

Disse planene er, hvis de blir realisert en altfor stor inngripen i våre liv. Vi og generasjoner før oss har valgt å bosette oss i denne dalen. Her har vi trivdes, og har et sterkt ønske om å kunne fortsette å gjøre det. Dvs. det er ikke bare dagens befolkning dette vil ramme, men også framtidige beboere.

Håpet er at våre etterkommere også vil kunne bruke huset på Drageid og kjenne på at det er en god plass å bo på. En plass hvor man kan både oppleve ro og fred, og bevege seg trygt ute.

Planene som er lagt fram er inngripende i våre liv og trivsel. Vi kan ikke ta på oss og si at det er ok med ulike former for forurensinger: lyd i form av støy fra sprenging og knusverk, forurensing i form av stor tungtrafikk rett utenfor stuedøra, forurensing i form av støvplager både fra anlegg og trafikk, ulike former for forurensing som vil ha betydning for både bo- og livskvalitet.

Nei, dette er her vi har våre hjem, og vi vil forbeholde oss retten til å si nei til dette uten at vi dermed skal oppfattes som kvervulanter og motstandere av næringsutvikling. Vi er glad i både bygda og hjemmene våre.

En del av husene på Drageid ligger så nært veien at de vil bli betydelig berørt i form av støy og støv fra lastebilene/trailerne som skal frakte masser.

Slik veien er nå har vi mer enn nok trafikk på den. Vi trenger ikke mer ved at fylkesveien blir påført en vesentlig bruksendring. Per i dag er det i hovedsak personbiltrafikk og i mindre grad av tunge kjøretøyer.

Vi er også bekymret over støybelastingen som vi vil kunne bli pålagt gjennom dette anlegget. Stadig å bli utsatt for støy er en alvorlig forurensing.

Risikoanalysen gir ikke gode svar i forhold til støy og støv. Det er ikke foretatt noen vurderinger i forhold til db-nivå og hvordan lyden vil forplante seg i dalen med fjell på begge sider og ekkoeffekt. Dette gjelder både sprenginger og frie måneder med knusing og også trafikkstøyen.

Heller ikke vindretningers betydning er vurdert i forhold til bæring av lyd/støv fra knusverket som er planlagt drift fire måneder i året. Det er bare skrevet at ved mye støvflukt skal det gjennomføres støvdempende tiltak. Hva er mye- og hva er lite?

Vi har tenkt å fortsette å kunne gå ut i hagen, sitte ute på godværsdager, sove til ulike tider uten å bli forstyrret av støy og støv fra anlegg og trafikk.

For oss som innbyggere i bygda vil en etablering av det slikt bergverk ha negative konsekvenser.

Vi kan ikke på noen måte se at de eventuelle positive følgene av uttaket er større for samfunnet en de negative konsekvensene for oss som innbyggere. De vil kunne være positive for drifterne av bergverket, men ikke for oss innbyggere. Vi er ikke villige til å ta på oss prisen i form av nevnte omkostninger ved å la være å si ifra hva vi mener.

Vi oppfordrer derfor at det heller gjøres utredninger i forhold til andre områder i kommunen for å etablere bergverk.

Powered by Labrador CMS