BOM FAST. Helt i starten av stigningen opp til Tjernfjellet står vogntoget i det ene kjørefeltet. Foto: Robert Johansen
BOM FAST. Helt i starten av stigningen opp til Tjernfjellet står vogntoget i det ene kjørefeltet.

Vogntog har stått fast i tre dager - ingen vil betale berging

Et polsk vogntog står fast på Tjernfjellet, opp stigningen til Junkerdalsura.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: De to polske sjåførene har bodd i bilen siden fredag. De har stått fast i grøfta i tre dager etter at de ikke kom seg opp med sin 20 tonn tunge last. Sjåførene prøvde å rygge ned, men havnet da i grøfta, slik at de nå ikke kommer seg verken opp eller ned.

Robert Johansen hos Rognan bilberging forteller at han har vært oppe hos dem to ganger og at vogntoget sperrer det ene kjørefeltet.

Kan ikke gjøre opp

- Han har jo ingen penger. Sjefen vil heller ikke betale for berging, så derfor står han der. Sjåføren er litt fortvilet, men det er ingen som vil betale for å hjelpe ham, så da kan vi ikke hjelpe ham heller, sier Johansen.

Sjefen nekter å gjøre opp. Sjåførene prøvde å ringe sjefen sin på fredag, men da la han bare på, ifølge Johansen.
- Myndighetene griper jo ikke inn heller. Han er også fri for kjetting, han har bare én igjen. Og han prater ikke ett ord engelsk, humrer Johansen litt fortvilet.

Bom stopp i grøfta

Han har vært i kontakt med sjåførenes sjef i dag. De har kommunisert via mail og Johansen har sendt et prisoverslag til ham. Men siden det har han ikke hørt noe.

Sperrer kjørefelt

- For det første har han ikke lov til å fortsette ferden sin i Norge. Det er påkrevd med syv kjettinger på et vogntog. For det andre har han rygget i grøfta, så han står bom fast. Han må kjøre fram for å komme seg ut, og det går ikke, sier bilbergeren.

Politiet har fått beskjed om at kjøretøyet står der og at de ikke har penger til å gjøre opp for seg.
- Han sperrer jo det ene kjørefeltet, så han er til hinder for folk som skal opp. De som skal opp der, må jo kjøre i motsatt kjørefelt helt i starten av stigningen. Det er fint å kjøre forbi ham, men det skal jo ikke være sånn at et vogntog skal stå tre dager på veien, sier Johansen oppgitt.

Saken fortsetter under bildet:

Trenger bergings-følgebil

MÅ RUNDT. Bilister må være varsomme under forbikjøringen, da de må over i motsatt kjørefelt. Foto: Robert Johansen
MÅ RUNDT. Bilister må være varsomme under forbikjøringen, da de må over i motsatt kjørefelt.

Det e en snar jobb å få ham opp. En jobb som koster 5-6.000 kroner. Men de har blitt bedt om å få bilberging helt opp til Sverige. Det koster litt ekstra.

Ifølge bilbergeren var veien godt sandet og strødd da vogntoget ble stående der. Nå må de bare vente og se hva sjefen selv sier til prisoverslaget.

- Han hadde berging fra Hamarøy og ned til Straumen. Han har hatt store problemer oppi Ulvsvåg litt nord om Ulvsvåg. Og da var det avtalt med bergingsbiler at de skulle følge dem ned til Straumen, sier Johansen og fortsetter:- Det er en toakslet bil med full last på tralla. Og én kjetting. Hadde han hatt kjetting i orden, så hadde han nok kommet seg opp. Han sier han har 20 tonn last på bilen. Det er jo feil noen plass, når han får lov til å stå og sperre veien på dagesvis, og hindre annen trafikk.

Powered by Labrador CMS