KAN BLI STENGT. Rauhammaren tunnel er en av de som Statens vegvesen vurderer å stenge når E6 legges om. Tunnelen ligger mellom Kobbelv vertshus og husmannsplassen i Kjelvik. Foto: Arild Bjørnbakk
KAN BLI STENGT. Rauhammaren tunnel er en av de som Statens vegvesen vurderer å stenge når E6 legges om. Tunnelen ligger mellom Kobbelv vertshus og husmannsplassen i Kjelvik.

Vil stenge tunneler

Med ny E6-trasé vil vegvesenet stenge noen av tunnelene nord for Sommerset.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Torsdag var prosjektleder for ny E6 gjennom Sørfold, Jørn Søvik, i Sørfold for å orientere kommunestyret om planene. Se video av veien.

Dagen før overleverte han og regionveisjef Torbjørn Naimak konseptvalgutredningen (KVU) om ny E6 til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Les også: Fornøyd med veivalget

Stenges ned

Der kom det også fram at tunnelene mellom Sommerset og Sørfjorden, samt Kobbskar-tunnelen kan bli stengt.

- Staten vil ikke ta ansvar for de tunnelene. Hvis de skal holdes åpne som omkjøringsvei, må de rustes opp, forklarte Søvik.

Turid Willumstad (H) gjorde oppmerksom på at husmannsplassen i Kjelvik da blir berørt, men det måtte de komme tilbake til i høringsprosessen.

Les mer om veiforslaget.

Spurte om vind

Ingvald Sørfjord, som var til stede som tilhører, lurte på hvor mye vind det kunne være før den nye brua ble stengt. Det samme spurte Willumstad om.

- Brua må i så fall ikke stenges for konstruksjonen sin del, men for at folk ikke skal få noen overraskelser når de kjører over i sterk vind, svarte Søvik.

- Bør man ikke ha de gamle tunnelene som omkjøring da? spurte Willumstad.

Også Gisle Hansen (Sp), som bor i Elvkroken, mener at det er en åpenbar fordel.

Dyrest, men best

Jørn Søvik gikk gjennom hovedpunktene i KVU'en, og litt om bakgrunnen for at Statens vegvesen går inn for å velge alternativet med bru over Leirfjorden og ny trasé gjennom Bonådalen.

Det ville ha kostet 1,2 milliarder å sikkerhetsoppdatere tunnelene, mens strossing av tunnelene ville kostet 3,7 milliarder. Det innebærer stenging av halve E6 om gangen, og bruk av ferge. De tre nye alternativene vil koste mellom sju og ni milliarder kroner.

- Dette er ikke tenkt bompengefinansiert, sa Jørn Søvik til politikerne.

Tunnel under Hestmyra

Dersom ny E6 legges i bru over Leirfjorden, vil fylkesvei 613 forbi Engan rustes opp med møteplasser og bedre bæreevne. Det vil også bygges tunnel gjennom Hestmyra, for å lette noe av stigningen mellom Leirfjorden og Bonådalen.

Kobbhammaren tunnel og Middagsfjellet tunnel rustes også opp da.

Tar imot innspill

Konseptvalgutredningen skal straks ut på høring noen måneder, der blant annet kommunestyret i Sørfold skal si sin mening. Planprogrammet skal også ut på høring.

- Samtidig begynner vi på reguleringsplanene for de berørte områdene. Grunneiere blir kontaktet snarest mulig. Enkeltpersoner kan godt uttale seg om planene, men de er egentlig ikke høringsinstans før reguleringsplanene skal behandles, opplyste Søvik, som koordinerer arbeidet.

Powered by Labrador CMS