ITALIAN WAVES. Marita Jensen Grønlund (t.v.) viser hvordan man lager såkalte «italian waves». Fra venstre Sanya Keranen (23), Laila Høgseth Pettersen (32), Silje Taje (26) og Marita Jensen Grønlund (34). Mia Hengy (28) sitter hår-modell. Lisbeth Hildre var ikke tilstede da bildet ble tatt. Alle foto: Frida Kalbakk
ITALIAN WAVES. Marita Jensen Grønlund (t.v.) viser hvordan man lager såkalte «italian waves». Fra venstre Sanya Keranen (23), Laila Høgseth Pettersen (32), Silje Taje (26) og Marita Jensen Grønlund (34). Mia Hengy (28) sitter hår-modell. Lisbeth Hildre var ikke tilstede da bildet ble tatt. Alle foto: Frida KalbakkKREATIVT TEAM. Laila Høgseth Pettersen (32) og Marita Jensen Grønlund (34) fra Rognan er en del av Creative Team Scandinavia for frisørkjeden Nikita.

Spår hårmoter i Misvær

Det kreative teamet i Nikita jobber intenst med å forutse hva som blir trendy på hårfronten til neste år.

Publisert Sist oppdatert

MISVÆR: - Det er mye jobb og research som ligger bak. Vi skal jo favne en stor målgruppe. Både ungdommen, moren og bestemor skal kunne klippe seg hos oss, sier Marita Jensen Grøndal (34) fra Rognan.

Hun er art director i Creative Team Scandinavia, og har jobbet i Nikita-kjeden i omkring ti år. Teamet består av utvalgte ledere fra salonger både i Norge og Sverige.

- Det skal være kule frisyrer, men også noe som alle kan tenke seg å prøve.

Nesten som hjemme

Tidligere denne uka var hele teamet samlet i «palasset» til Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen i Misvær.

Nikita-kjeden har vokst seg stadig større, og neste år feirer de 20 år. I Norge finnes det 70 salonger over hele landet, mens det i Sverige er 30 salonger.

- Det er som å komme hjem her i Misvær. Det blir en helt annen atmosfære når vi skal jobbe så intenst over to dager. Vi klarer å være veldig effektive, sier Marita.

Tilbake til røttene

- Det er dessuten fint å komme tilbake til røttene. Det var jo her alt startet med Nikita, sier Marita.

Hun og Laila Høgseth Pettersen (32) fra Saltdal er to av de seks personene i det kreative teamet. De har vært en del av det siden 2006.

- Trender henger veldig sammen. Enten det er hår, klær, interiør eller andre duppedingser. Vi kan ikke gape over alt, og må heller plukke ut enkelte deler vi vil konsentrere oss om. Så kan vi gjøre vår egen tolkning, sier Marita.

Catwalk

På et stort bord ligger det haugevis med frisørblader og en stor collage med diverse utklipp.

- Nå jobber vi med å se inn i framtida sammen. Vi må finne ut hva som blir trendy i 2014, forklarer markedssjef Heidi Aasli.

Inspirasjonen hentes fra catwalken og de store byene.

- Og når man ser åssen det ser ut rundt her, så går det ikke an å ikke bli kreativ, slår markedssjefen fast.

Ikke bare krøller

Mellom all planleggingen av nye trender rekker frisørene også litt intern kursing. Marita demonstrerer hvordan en rettetang kan brukes til å lage forskjellige krøller.

På modellen Mia Hengy (28), som også er en del av teamet, lager Marita såkalte «Italian waves». De andre følger ivrig med, og merker også at selv om det ser veldig enkelt ut, så er det ikke bare bare å krølle hår.

Satser for fullt

Både Laila og Marita har jobbet lenge i Nikita. Ingen hadde planer om å bli frisør.

- Egentlig skulle jeg bli interiørarkitekt. Men første gang jeg tok i en saks, så føltes det helt rett, sier Laila.

- Jeg er veldig stolt av å jobbe i Nikita. Og Inger Ellen er ei rå dame, som jeg har lært masse av, skryter Marita.

- Vi har endret mye og satser for fullt. Nå håper vi på å bli kåret til årets konsern, sier Marita.

Powered by Labrador CMS