DEN GANG DA. Bildet viser anleggsgjengen ved riksvei 77 og arbeidet med å få opp den såkalte kongesteinen som står på grensa.

Dette er et stykke vei vi bør hylle

Noen veier er mer enn asfalt. De er forbindelser mellom mennesker, regioner og land.

Riksvei 77 – Mellomriksveien over Graddis og videre som Silvervägen til Arjeplog og Luleå – er nettopp en slik vei.

I år er det 50 år siden veien sto ferdig, og det er verdt å minne om hvilken betydning den har hatt og fortsatt har.

Veien ble offisielt åpnet 18. juni 1975 av kong Olav V og kong Carl XVI Gustaf. Den fullførte et prosjekt som hadde engasjert både norske og svenske lokalsamfunn i lang tid.

Allerede før åpningen tok folk seg over fjellet for å møte naboene sine, med korpsinstrumenter på ryggen og håp om bedre forbindelse i hjertet.

For folk i Salten og Arjeplog har veien betydd alt fra tilgang på markeder og helsetjenester til fellesskap, handel og turisme. Men betydningen går langt utover det lokale. Når Nordlandsbanen står, trengs riksvei. 77 som en trygg transportvei mellom sør og nord.

For næringslivet, beredskap og nasjonal infrastruktur er dette en akse vi ikke har råd til å nedprioritere.

Veien har også en sikkerhetspolitisk rolle. Den er en del av en nordlig transportkorridor som har fått økt strategisk verdi i lys av internasjonal uro. Dette ble erkjent allerede på 70-tallet, og er ikke mindre relevant i dag.

Mellomriksveien har tjent både hverdag og beredskap. Den har vært med på å holde liv i bygder og samarbeid over grensa.

Nå bør den få den oppmerksomheten og prioriteringen den fortjener – ikke først og fremst som jubileumsminne, men som framtidig garantist for samhandling og sikkerhet i nord.

Powered by Labrador CMS