UKAS SPALTIST. Torfinn Zakariassen

Spaltist: 

- Juks og usannheter

De fleste av oss får stua fylt med reklame fra tv, internett, og de fleste andre media. Det meste som serveres er ofte halve sannheter, eller direkte usant. Men, som kjent blir usannheter gjentatt nok mange ganger, så blir de til slutt en sannhet.

Publisert

For å slippe all denne reklamen tar jeg gjerne opp programmene og ser dem senere. Så har noen endelig klart den kunsten å stoppe spoling på opptak. I enkelte opptak går det altså ikke å spole over reklamen slik som tidligere.

 Også sporten er fullstendig infisert av svineriet. Skjermen deles slik at det vises reklame på halve skjermen. Og, lyden er selvfølgelig lagt til reklamen. Utrolig irriterende. For meg merkes det spesielt under skirenn. Interessen er dalende, og noen ganger gidder jeg ikke å se.

Så kjøres den samme reklamen om og om igjen. Er det virkelig slik at varene er rimeligere bare fordi det er kassalappen som teller. Eller, presser virkelig prispresserne prisene nedover. 

Det er i så fall en svært dårlig forretningside. Sannheten er vel heller at prisene presses så høyt markedet tåler. Altså en nøyaktig beregning av høyeste pris, uten at volumet går nevneverdig ned.

Er det virkelig slik at kjendiser innen sport og idrett bruker kosttilskuddene slik de forteller. Eller står de bare fram fordi de får betalt for det. Er det virkelig sånn at man får bedre helse av å ta disse tilskuddene. I følge forskere hjelper de ikke i det hele tatt. Så er det jo slik at jo flere som forteller om tilskuddenes fortreffelighet, jo sannere blir det. Akkurat det er jo vitsen med den type reklame.

Topping på pizzaen er ikke lenger ost, men masse E-stoffer, soya og anna rask. Ikke et gram ost. Bacon er fylt med saltvann, og kjøttdeigen fylt med vann. Når myndighetene krevde det, så måtte kjedene pent skrive på pakningen at det er vann i kjøttdeigen.

Som om ikke det er nok med stua oversvømt av reklamen, så setter de opp lyden slik at du ikke skal miste noe om du forlater stua under reklamepausen. De sier de ikke gjør det, men det gjør de.

Nå er det slik at reklamen for de store selskapene er nøyaktig tilpasset markedet, og ikke minst konkurrentene. Pris-samarbeidet ble nylig belønnet med en bot på milliarder. Selvfølgelig benektes dette, og boten ankes. Det blir nok en jobb for advokater og rettsapparat i mange år fremover.

For øvrig finnes det regler for hvor mye reklame det er lov til å sende på Norsk TV. Innslagene med reklame skal ikke vare mer enn 12 minutter pr. time. Slik jeg forstår det, gjelder ikke dette for sendinger fra et annet land. Her gjelder det andre regler.

Prisen for reklame på TV ligger på mellom 30- og 50 000 kroner per minutt. I USA koster reklame under Superbowl 74 millioner for 30 sekunder. Tydeligvis er det penger å tjene på reklame. I 2023 brukte Rema 1000 hele 870 millioner på reklame. Coop Extra 741 millioner. Ikke rart at prisene stiger.

Nå har også forskere funnet ut den mest ideelle reklametiden under for eksempel en spillefilm. Det viser seg nemlig at 10 minutter film og 9 minutter reklame er ideelt. På oss vanlige folk føles det som om reklamen er betydelig kortere enn de 10 minuttene filmen spilles av.

Oppfinnsomheten og kreativiteten er enestående. Det skal de ha skryt for. Snart kommer vel reklamen på vaskemaskinen, plenklipperen eller mixmasteren.

Powered by Labrador CMS