TROMSØ/SALTDAL: Lena Monsen (22) forteller at hun likte alle fagene på skolen, men realfagene var mest spennende. Hun var fristet til å gå idrett, men var hun var aldri i tvil om at studiespesialisering med realfag var det riktige for henne.
Lege eller skuespiller?
Egentlig var planen å bli lege, men så fikk hunøynene opp for andre muligheter da hun hadde fysikk på videregående.
- Mitt problem har alltid vært at jeg interesserer meg i det meste. Jeg kunne tenkt meg å gå medisin, tannlege, ingeniørutdanning, biomedisin eller faktisk å bli skuespiller. De mange interessene var en av grunnene til at jeg valgte alle realfagene. Da ville alle dørene stå åpne og jeg kunne velge fritt da jeg var ferdig med videregående.
Endelig valg
-
Hvorfor ble det tannlegestudiet?
- Etter videregående var jeg et år i militæret, i Luftforsvaret. Jeg trengte et avbrekk fra skolen. Også det falt i smak. Jeg fikk plass på befalsskolen etterpå, men visste innerst inne at en militær karriere ikke var det jeg ønsket. Jeg skulle studere.
Lena kom inn på nanoteknologi i Bergen, men ville egentlig ikke flytte sørover. I tillegg hadde hun en følelse av at det ble for teoretisk.
- Jeg er en person som trenger både teoretiske og praktiske oppgaver. Derfor søkte jeg meg inn på kjemi i Tromsø, som da lå på «ledige studieplasser», mest for å kunne komme inn i miljøet og ta et endelig valg.
En god kombinasjon
Det var et bra studium, men kjemiker ville hun heller ikke bli. Året etter startet hun på tannlegestudiet, odontologi.
- Det er jeg utrolig glad for nå. Jeg lurte litt på hvorfor jeg ikke hadde søkt på det tidligere. På dette studiet får jeg både de teoretiske og praktiske utfordringene jeg alltid har ønsket. Jeg er opptatt av detaljer og elsker å finne løsninger, så dette passer meg bra. Det er en kombinasjon av medisin og håndverk samtidig som man jobber med mennesker.
Studiehverdagen
- Hvordan er hverdagen på studiet?
- Den er variert. Hele første året hadde vi all undervisning sammen med medisinstudentene, der vi lærte mye spennende om hele kroppen. Vi hadde en utrolig lærerik og spennende førstehjelpsuke i starten, som er kjent over hele landet.
Nå er de nylig skilt fra medisinstudentene og lærer for tiden om reumatiske sykdommer. Skoledagen kan bestå av alt fra gruppearbeid, lab og observering på student-tannklinikken, men for det meste er det forelesninger og egenjobbing.
Timeplanen endrer seg ukentlig. En uke kan være full av undervisning, mens en annen uke kan man ha flere fridager som ofte går til lesing.
Bore i plasttenner
-
Øver dere på hverandre?
- Litt, men det blir mer av det etter hvert. Vi har gjort tester på hverandre på lab, som å sjekke metabolisme og slikt. Før jul skal vi lære å ta blodprøver på hverandre. I det femte semesteret skal vi nesten bare være på simu-klinikken. Der skal vi først lære å jobbe med, og bore i plasttenner, deretter er det ekte tenner. Semesteret etter det får vi jobbe med mennesker. Da skal vi lære å undersøke hverandre først, slik jeg har forstått det.
Trives bedre og bedre
Lena stortrives i Tromsø, og hun trekker fram nærheten til det meste. Enten det er kafé-besøk eller lysløypa som ligger midt på øya. Turmulighetene i fjellene på øyene i nærheten og innover på fastlandet er mange og flotte.
- Utelivet her er også bra og det er veldig lett å bli kjent med folk. Og nordlyset! Det kan lyse opp hele himmelen til tider. Det er ikke så verst å gå hjem fra trening en høstkveld mens nordlyset danser over deg. Jeg trodde vinteren skulle bli kaldere da jeg flyttet nordover, men der tok jeg feil. Sommeren er kaldere og vinteren er varmere her enn i Saltdal.
Tur til Tyskland
- Hvordan ser du tilbake på skolegangen i Saltdal?
- Jeg har alltid hatt lyst å komme meg ut og se verden, men det var kjekt å bo hjemme. Og så visste jeg at jeg fikk gode lærere i de fagene jeg var mest opptatt av.
Klassemiljøet var ikke noe å skryte av, men Lena hadde noen gode venner. Noe av det hun husker best var et opphold i Tyskland. Hun hadde lyst å reise dit for å lære språket bedre og ikke minst for å oppleve kulturen.
- Læreren min fant en mulighet. Jeg ordnet legeattest, fikk anbefaling fra læreren og sendte inn en søknad. Noen måneder senere var jeg som en av fem nordmenn i Tyskland med ungdommer fra mange ulike land. Vi fikk reise rundt og bo i vertsfamilie i en måned til sammen. Det var en opplevelse jeg vokste utrolig mye på, både fagmessig og personlig.
Ble alvorlig syk
-
Er studiet hardere enn du trodde?
- Ja og nei. I starten gikk alt etter planen, men det har seg slik at jeg ble alvorlig syk. Jeg hadde nok vært det lenge, men det ble skikkelig ille det året.
Det viste seg at Lena hadde en kul som vokste i halsen, og hun fikk problemer med både stoffskifte, tretthet, dårlig hukommelse, pusten og mer til. Hun gikk glipp av de fleste forelesingene og klarte så vidt å få unna arbeidskravene.
- Så det var nok mye vanskeligere for meg enn for de fleste andre. Som forventet besto jeg ikke eksamen først heller.
Men etter å ha kommet seg etter operasjon, fått kroppen i gang og lest som bare det hele sommeren, bestod hun «konten» i høst. Nå krever studiet det hun trodde det skulle.
Gode på initiativ
-
Hvordan er miljøet/klassen?
- Studentmiljøet generelt er veldig bra her i Tromsø, og klassemiljøet er kjempebra. Det er et veldig godt fellesskap og folk er imponerende gode på å ta initiativ og inkludere folk. Nå har vi akkurat blitt splittet fra medisinstudentene, så vi føler oss litt mere som en samlet klasse. Vi var 40 odontologistudenter blant 116 medisinstudenter da vi startet studiet. Nå er vi cirka 31 odontologistudenter igjen med egen undervisning. Det er en bra gjeng.
Karate og turer
-
Hva gjør du på fritiden?
- Jeg med venner, trener karate, prøver ut nye ting som kajakk, også går det en del tid til studier på ettermiddagene også. Jeg er veldig glad i å dra på tur, så det har jeg kommet i gang med igjen også.
I tillegg er det en del arrangementer man kan være med på. Vi får delta på medisinstudentenes juleball og har et eget nyttårsball. I høst var Tromsø vertsby for Odontologiske Leker - et svært arrangement for flere hundre tannlegestudenter fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Da fikk vi muligheten til å bli kjent på tvers av studiested og konkurrerte i blant annet i tautrekking og bøtteholding.