PROSJEKTET FORTSETTER. Viltvarslerne på Kvarv blir værende, selv om effekten ikke har vært slik de håpet på. Foto: Eva S. Winther
PROSJEKTET FORTSETTER. Viltvarslerne på Kvarv blir værende, selv om effekten ikke har vært slik de håpet på.

Viltvarslene skal fortsattskremme elgen i Sørfold

Selv om det har vært problemer med dem, beholdes viltvarslerne på Kvarv.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Strekningen Gyltvik-Kvarv i Sørfold er en av de der det har vært testområde for en type viltvarslere som skremmer elgen bort fra veien når det kommer biler.

Selv om de ikke har fungert optimalt, beholdes viltvarslerne.

Så som så

- Resultatene så langt er så som så, sier prosjektleder Henrik Wildenschild i Statens vegvesen til NRK.

Elgvarslerne fungerer slik at når sensorene i viltskremmeren oppdager frontlyktene på bilene, starter et lysshow og en høyfrekvent lyd som skremmer elgen fra å krysse veien.

Utstyret består av en varslingsboks og en to meter høy stang som boksen festes til. Grunnen til at nettopp E6 forbi Kvarv ble valgt, er en kombinasjon av at det er mye elg der, og at det er 80-sone.

Variert effekt

Kvarv-strekninga er en av flere strekninger i Tromsø og Nordland der Statens vegvesen har prøveprosjektet sitt.

- Noen steder har det hatt liten virkning, mens andre steder er antallet elgpåkjørsler redusert betraktelig, sier prosjektlederen til NRK.

Flere utfordringer

Elgvarslerne var på plass i august 2014, men det har vært flere utfordringer siden da.

- Vi har hatt en del tekniske problemer med utstyret. Noen enheter virker ikke. De funker dårlig eller ikke i det hele tatt i dagslys, men funker til gjengjeld bra i mørket, sa Wildenschild til Saltenposten i fjor.

Ikke i dagslys

Han presiserte at utstyret aldri var utviklet til å fungere i dagslys, siden det ikke er påbudt med kjørelys på dagtid i Østerrike, der produsenten holder til.

Trådløs-funksjonen som var bestilt var heller ikke kommet på plass. Den skulle koble alle enhetene opp mot nett, slik at man kunne følge med at utstyret virket. Det skulle være med på å legge grunnlaget for evaluering.

Gikk konkurs

Det har flere ganger vært folk fra leverandøren og jobbet på strekningene, men 1. november i fjor kom beskjeden om at leverandøren var gått konkurs.

- Etter at produsenten gikk konkurs, har det vært lite oppfølging på teknologisiden. Vi har hatt problemer, blant annet med at solcellene ikke klarte å produsere nok strøm i mørketiden, sier Wildenschild.

Ny drift

Ifølge NRK er nye investorer kommet til i selskapet, og allerede i høst kommer folk fra leverandøren nordover for å oppgradere utstyret. Blant annet skal de sørge for at viltvarslerne bare kommer til å bruke halvparten så mye strøm heretter. Dermed er sjansene for å overleve mørketiden økt betraktelig.

- Kravet er at 85 prosent av varslerne skal fungere gjennom hele den mørke årstiden, sier prosjektlederen.

Powered by Labrador CMS