VIL SE REINSDYR. De store reinflokkene i Saltdal har blitt populære blant turistene, i tillegg til nordlyset og den uberørte naturen. Dette er noe av det Visit Bodø mener man må satse mer på. Samarbeid på tvers av kommunegrensene blir også stadig viktigere. Arkivfoto: Matthias Streit
VIL SE REINSDYR. De store reinflokkene i Saltdal har blitt populære blant turistene, i tillegg til nordlyset og den uberørte naturen. Dette er noe av det Visit Bodø mener man må satse mer på. Samarbeid på tvers av kommunegrensene blir også stadig viktigere. Arkivfoto: Matthias Streit

- Vi blir mer attraktive når vi står sammen

Reindrift, nordlys og samarbeid var temaer da Visit Bodø var innom Saltdal.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Visit Bodø orienterte politikerne i kommunestyret om reiselivssatsingen i regionen i onsdagens kommunestyremøte.

Færre selskaper

Selskapet har fram til nå jobbet for Bodø kommune, men inviterer nå alle Salten-kommunene til å bli med i et destinasjonsselskap som jobber for hele regionen.

Antall reiselivsselskaper nasjonalt har minket fra 200 til 40, etter at departementet startet arbeidet med den nasjonale strukturen innen feltet.

Bodø er pilot

Ifølge Visit Bodø er dette trenden; å lage større og mer kompetente enheter som fungerer bedre, og lage konsepter som går på tvers av kommunegrensene.

- Visit Bodø har vært en pilot på dette området, sier Egil Rian, som er prosjektleder og har jobbet opp mot departementet på oppdrag av Visit Bodø.

Bedre på samarbeid

- Vi har et fantastisk utvalg av attraksjoner i regionen, og står vi sammen, blir vi mye mer synlige, forteller reiselivssjef Ann-Kristin Rønning Nilsen.

Stikkordene det ble snakket om, var bærekraftige merkevarer, kvalitet og samarbeid. Ikke minst med tanke på logistikk. For eksempel skal reisende som lander i Bodø lett kunne komme seg til Rognan.

Smart på nett

Polarsirkelen, Arctic Race, Blodvei-museet, nasjonalparkene og båtbyggertradisjonene i Saltdal nevnes som eksempler på attraksjoner som blir stadig mer besøkt.

Raymond Limstrand Johansen, markedssjef i Visit Bodø fortalte om en stadig økende satsing på nett, og særlig er film en viktig kanal.

- Facebook, Instagram og Youtube er store kanaler for informasjon, og også nettsida Visitbodø.com er mye besøkt ute i verden.

- Vi vil hjelpe medlemmene til å bli smart på nett, sier Johansen.

Vil se reinsdyr

Ordfører Rune Berg syns det var godt å høre at noe holder på å skje innenfor reiselivssatsinga, og nevnte reindrifta og nordlyset som to spennende trekkplastre. Han skrøt også av Saltdal utvikling for sitt arbeid med å få til et samarbeid utover kommunegrensene.

- Reiseliv er noe vi har jobbet for i mange år og nå ser det ut til at noe endelig holder på å skje. Det er gledelig å se at også reindrifta kommer inn i dette. Det bor folk kontinuerlig på Nordneskroa for å se nordlyset, uten at vi har gjort noe som helst. Dette viser hvilket potensiale vi har. Her handler det om å få skapt arbeidsplasser i distriktet, sier Berg.

Powered by Labrador CMS