SKUFFET. Ordfører i Saltdal, Rune Berg (Sp), sier at de har etterlyst at noe må gjøres med E6 i Saltdal i over 30 år. - Veien vi har i dag er ikke tilfredsstillende. Nord-Norge er avhengige av E6, sier han. Foto: Eva S. Winther
SKUFFET. Ordfører i Saltdal, Rune Berg (Sp), sier at de har etterlyst at noe må gjøres med E6 i Saltdal i over 30 år. - Veien vi har i dag er ikke tilfredsstillende. Nord-Norge er avhengige av E6, sier han.

Utsetter arbeid på trafikkfarlig strekning:

- Vi blir ikke prioritert

Den trafikkfarlige strekningen mellom Sørelva og Borkamo i Saltdal er klar til å fikses, men når arbeidet skal begynne vet ingen.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Regjeringen mener den ulykkesutsatte strekningen langs E6 i Saltdal skulle utbedres i år.

Men selskapet Nye Veier hevder de ikke har penger til å gjøre jobben. Det skriver Nrk Nordland.

- Må gripe inn

Stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) er blant mange andre som har etterlyst en utbedring av den rundt 20 kilometer lange strekningen som kategoriseres som trafikkfarlig av både politikere og lokalbefolkning.

Fagerås uttaler til Nrk at hun mener samferdselsministeren må gripe inn.

- Jeg kommer til å be han om det med en gang han er tilbake fra ferie, sier hun til nyhetskanalen.

I sitt forslag til statsbudsjett for 2023 foreslo regjeringen å gi hele 6,1 milliarder kroner til Nye Veier, og rundt 1 milliard av disse skulle gå til utbedring av E6 i Saltdal. Nye Veier skulle selv prioritere rekkefølgen på prosjektene.

Gryteklart

I Saltdal er allerede mye lagt til rette for å starte jobben. Alt som gjenstår før spaden kan settes i bakken er en ekstern kvalitetssikring av kostnader, samt en anbudsprosess.

Utbedringsarbeidet var foreslått å starte i år, men slik blir det altså ikke. Nye Veier hevder at de ikke har penger til å starte opp.

Selskapet er eid av staten og har fått ansvaret for utbedring, bygging og vedlikehold av et utvalg veistrekninger i Norge, deriblant også E6 Sørelva-Borkamo.

Nye Veier får en viss sum penger til dette arbeidet fra staten. Men på grunn av økte utgifter har Nye Veier ikke råd til å fikse veien mellom Sørelva og Borkamo, skriver Nrk.

På vent

Til Nrk uttaler forteller direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland at strekningen i Saltdal ligger på vent, sammen med mange andre prosjekter.

- Da Nye Veier ble startet opp hadde vi mer penger enn prosjekter, sånn at prosjekter som var klare stort sett kunne settes i gang. Nå er det er full aktivitet. Vi jobber med alle pengene vi har. Da må vi vente på nye midler før vi kan sette i gang nye prosjekter, sier han til nyhetskanalen.

Sinner i kok

Utsettelsen setter sinnene i kok i Saltdal. Ordfører i Saltdal, Rune Berg (Sp), sier at han er bekymret for trafikksikkerheten på strekningen.

Ifølge ordføreren har politikerne i kommunen jobbet for å få på plass utbedringen av strekningen i 35 år, men han mener midlene ofte havner lenger sør i Norge.

Han frykter flere fatale ulykker om strekkene ikke blir av tilstrekkelig standard.

– Det handler om den sikkerheten og fremkommeligheten for hele Norge. Det er jo en E6 som skal tjene hele Norge. Vi er fri for forbindelse når det skjer noe på E6, men vi blir ikke prioritert, sier han oppgitt.

Stortingspolitiker Mona Fagerås (SV) mener det er demokratiet som skal bestemme hvilke prosjekter som skal prioriteres. Hun mener også at det uheldig at Nye Veier prioriterer annerledes enn det hun oppfatter som tydelige intensjoner i statsbudsjettet om at E6 i Saltdal skulle ha oppstart i år.

– Det er tydelige intensjoner i statsbudsjettet at E6 i Saltdal skal ha oppstart i år. At Nye Veier prioritere annerledes er svært skuffende, uttaler hun til Nrk.

Må prioritere

Statsekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet sier til Nrk at de fortsatt vurderer E6 i Saltdal som en viktig strekning å prioritere, men at Nye Veier selv bestemmer hvordan de skal bruke pengene sine.

Lokalpolitikerne har tolket det slik at de drøye 6 milliardene regjeringen har foreslått å gi Nye Veier var øremerket strekningen i Saltdal, men det mener Nye Veier er helt feil.

– Vi fikk 6,1 milliarder, men det er den årlige bevilgningen slik den er planlagt. Vi fikk litt mer for ekstraordinær prisstigning. Vi følger den prioriteringsmodellen som ligger i vår avtale med staten. Det er at vi skal prioriterer på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det vil si de prosjektene som innkorter reiseveien mest og reduserer flest trafikkulykker, sier Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier til Nrk.

Avslutningsvis legger trekker han fram at det også forekommer en del trafikkulykker på E39 på Sørlandet. Han hevder også at den aktuelle strekningen på E39 er mer ulykkesutsatt enn E6 i Saltdal.

– Det er veldig mange veiprosjekter som er viktige, og så må vi velge.

Nøkkelord

Powered by Labrador CMS