65 OPPDRAG. Robert Johansen hos Rognan bilberging forteller at de har hatt 65 bilbergingsoppdrag etter at det ble lagt grov pukkstein på riksvei 95 over grensen. Foto: Helge Simonsen
65 OPPDRAG. Robert Johansen hos Rognan bilberging forteller at de har hatt 65 bilbergingsoppdrag etter at det ble lagt grov pukkstein på riksvei 95 over grensen.

Veien i Sverige forårsaket kø av punkteringer

Bilene stod i kø og ventet på bilberging. Den grove pukksteinen mellom Merkenes og Jäckvik punkterte i sommer mange dekk. Ingen får erstatning hos svenskene.

Publisert Sist oppdatert

SVERIGE/SALTDAL: I sommer foregikk det veiarbeid på Riksväg 95, og mellom Merkenes og Jäckvik arbeidet entreprenøren med svært grov pukkstein i veibanen.

Denne steinen kan man fint kjøre over med anleggsmaskin, men dekkene på blant annet personbiler, motorsykler og campingvogner overlevde ikke kjøreturen over grusen.

Skarpe kanter

- De legger ut en veldig grov masse med kvasse kanter, som gjør at de skjærer sund dekkene, forteller Robert Johansen hos Rognan bilberging.

Firmaet fikk nemlig enormt mange oppdrag på grunn av det svenske veiarbeidet, som ifølge Johansen foregikk til litt forbi Sandviken.

65 turer

- Jeg mener det var 65 punkteringsoppdrag hos oss. Det var jo også en del som ble hentet av svenske biler. Alt fra campingvogner til motorsykler, og også noen trailere, sier han.

På det meste hadde Rognan bilberging ni oppdrag på én dag. Det er over 96 kilometer til Camp Polarcirkeln, som ligger på nevnte veistrekning, fra Rognan. Turen tar ifølge Google maps én time og 17 minutter med bil.

LES OGSÅ: Trafikverket avslår alle erstatningskrav.

- Vi var litt skeptiske til å kjøre over pukken selv, men vi berget oss. Det var jo veldig skarpe steiner, beretter Johansen.

Ny gummi

Om dekkene var nye eller gamle utgjorde ingen forskjell. Han forteller at folk med splitter nye dekk ikke slapp unna.

- Det var omtrent 50/50 fordeling mellom gamle og nye dekk. Mange fikk en bra kostnad på det. På noen biler må du jo skifte alle fire dekkene, legger han til.

Han anslår at flere kjøretøy hadde for stor fart, som dekkene ikke tålte på det grove underlaget, og at det var årsaken til så mange punkteringer.

Vanskelig å finne

Samtidig er det ikke samme hvilket dekk man kjøper heller.

- Noen biler tåler ikke forskjellen hvis det er mer enn tre millimeter forskjell på mønsterdybden, sier Johansen og fortsetter:

ANNONSE

- Så man bør få tak i dekk som er tilnærmet samme mønster, men det er jo mange ganger veldig vanskelig. Mange valgte å kjøpe to nye dekk for å få det likt på samme aksling.

Tok reservehjulet

Ikke hjalp det heller å ha med seg et hjul i reserve på Sverige-tur.

- En del biler hadde også reservehjul. De byttet og kjørte videre, og punkterte på neste hjul igjen, forteller bilbergeren oppgitt.

I tillegg til de om lag 65 punkteringsoppdragene, var det også folk som bare fikk skader på dekkene.

- Noen hadde luftlekkasje, så de kom seg over fjellet til norsk side og fikk ordnet det der, sier han.

Godt vant

Johansen forteller også at problemet ikke er noe nytt med svensk veiarbeid.

- Det har jo alltid vært sånn. Hvert år når det er veiarbeid på den strekningen, så har vi mye punktering. Vi merket det godt med en gang de var ferdige. Når de hadde lagt på veidekket, ble det helt stopp med punktering der.

Ingen får erstatning

Mange av de som punkterte søkte om erstatning hos svenske Trafikverket. Ingen av personene som Saltenposten har vært i kontakt med fikk godkjent søknadene sine.

Vi tok kontakt med Trafikverket for å høre hvordan det gikk an. Saltenposten lyktes ikke i å få svar på saken.
- Dette her kan jeg ikke helt svare på, men det er i alle fall ytterst sjelden man kan få igjen sånn skadestånd når bilen har blitt skadet, forteller Trafikverkets pressekontakt.

Saltenposten blir henvist til Johan Barkelius, som har ansvar for mye av det juridiske i Trafikverket, uten at vi har fått svar.

Powered by Labrador CMS