STORT BEHOV. På et møte som Fauna arrangerte fortalte områdesjef Thor Brækkan i Bane NOR om utvidelsen av terminalområdet. Foto: Ina Sand Solli
STORT BEHOV. På et møte som Fauna arrangerte fortalte områdesjef Thor Brækkan i Bane NOR om utvidelsen av terminalområdet.

Utvider godsterminalen

Fauske er blitt dobbelt så stor som Bodø på omlasting av konteinere.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Denne utvidelsen på Fauske kommer som en følge av nedleggelsen av fraktbåtruten fra Bodø og nordover.

Betydelig økning

Dette har medført en betydelig økning i omlasting tog/bil på Fauske. Nå er Fauske dobbelt så stor som Bodø på omlasting av konteinere. Derfor foreligger det nå et forslag til detaljregulering for deler av Fauske stasjonsområde.

UTVIDES. Godstrafikken over Fauske behandler nå 25.000 kontainere i året. Det skal utvides ytterligere. Foto: Jernbaneverket
UTVIDES. Godstrafikken over Fauske behandler nå 25.000 kontainere i året. Det skal utvides ytterligere.

Stasjonen på Fauske skal i fremtiden kunne håndtere en tilnærmet doblet mengde gods i forhold til dagens situasjon, og i den forbindelse er det at Jernbaneverket i samarbeid med Fauske kommune har laget ny reguleringsplan for området.

Stort område

Planområdet omfatter banegården på Fauske stasjon, mellom Follaveien (E6) i nordvest og Hauanbrua i sørøst, samt framtidig terminalområde frem til Terminalveien i nordøst. Planområdet utgjør et areal på 123.8 dekar.

Det er Fauske kommune i samarbeid med Jernbaneverket som har laget disse planene.

Omlasting

Fauske stasjon ble åpnet i 1958 og var endestasjon i noen år før hele banen til Bodø ble åpnet i 1962. Fauske har siden starten vært omlastningsstasjon for gods, som skal videre på E6 nordover, og omstigningsstasjon for busser til Sortland, Harstad og Narvik.

Jernbaneverket ønsker generelt å bidra til økt godstrafikk på jernbane. På Nordlandsbanen legges det til rette for fem godstogpar i døgnet mot dagens tre. Det er også behov for å sikre godsterminalen mot tyveri og sabotasje, går det fram av reguleringsforslaget.

Fem spor

Stasjonen har fem spor, hvorav to persontogspor (spor 1 og 2), samt to godstogspor (spor 4 og 5) som alle er gjennomgående. Spor 3 er et buttspor med innkjøring sørfra, 320 meter fra middel til endebutt. Spor 4 og 5 har lastegater som er 290 og 250 meter lange, noe som tilsvarer henholdsvis 17 og 15 vognlengder.

Stasjonen har hatt 30-40 prosent økning i godstrafikk i de siste årene og mye av dette knyttes som nevnt til båtruten MS Tege fra Bodø og nordover langs kysten ble lagt ned.

Liten kapasitet

Under et møte som Fauna arrangerte nylig på Fauske, deltok områdesjef Thor Brækkan i Bane NOR. Han kunne fortelle at det nå passerer 25.000 kontainere over terminalen på Fauske. Siden 2013 er dette en økning på 30-40 prosent.

- Godsterminalen har kapasitet til å avvikle dagens trafikk, men for liten depotkapasitet, sa Brækkan.

Forlengelse

Brækkan snakket også om økning på sporlengde med tilhørende lastegater. Nye lastegater må være på 400 til 430 meter og kryssingssporlengde er på 740 meter.

Det forventes at reguleringsplan blir vedtatt i februar, med en antydet fremdrift og byggestart i mai 2019, med ferdigstillelse i oktober 2020.

Powered by Labrador CMS