MOTORHEAD PÅ SYKKELEN. På sin egen motorsykkel har Terje Aspmo malt Motorhead-vokalist Lemmy Kilmister i aksjon.Stig Bjørnar Karlsen
Premiert kunstner fra Sulitjelma
Terjes hobby startet hjemme i matkjelleren
Gruvearbeideren fra Sulitjelma reiste til Sverige for å utdanne seg til gruveingeniør. Der endte han opp som en premiert kunstner som dekorerer kjøretøy.
Det hele begynte hjemme i Sulitjelma og på Narvesen på Fauske da Terje Aspmo (64) var 15 år gammel. På kiosken fant han et blad med bilde av et flott motiv malt på en Chevrolet Corvette.
Litt lenger bak i det samme bladet fant han en annonse for en airbrush-sprøyte (tynn malingssprøyte) som man kunne kjøpe fra USA. Det var langt fra så enkelt som netthandel i dag. I banken i Sulis hadde de aldri vært borti at noen skulle overføre dollar til USA.
Noen uker senere hentet han sprøyta på posten i Sulis, og han gikk straks i gang med å lakkere en motorsykkelhjelm i matkjelleren hjemme.
Annonse
Annonse
- Morsan ble forbannad, sier han på sitt nye språk. Hva var det jeg holdt på med? ville hun vite. Det luktet løsningsmiddel der poteten og syltetøyet var oppbevart. Jeg malte min egen og noen kompisers motorsykkel. Da vi kom til Fauske med disse syklene, skilte vi oss litt ut, sier Terje Aspmo. Lite visste han den gangen om at lukta i matkjelleren var begynnelsen på et helt spesielt yrke for den kreative sulisværingen.
VINNER. Med Dolly Parton vant bilen pris for fineste dekor under den prestisjefylt Nordic Trophy som var nylig.Stig Bjørnar Karlsen
Annonse
Han flyttet fra Sulis i 1977. Noen år senere var han ferdig utdannet gruveingeniør, men det var dårlig med jobber. Og på telefon hjemmefra kunne gruvedirektør Tor Christoffersen fortelle at i Sulis var der neppe noen framtid for gruvedriften.
Vi møter Terje Aspmo hjemme i Storfors, mellom Ørebro og Karlstad. Der har han bodd siden 1980. Han startet å jobbe som ingeniør på en industribedrift, og i helgene drev han sin hobby, airbrush.
- Da oppdaget jeg at kunne tjene mer på å male i helgene enn på industrijobben i uka. Det var mange bra ingeniører, men det var ikke så mange airbrush-malere.
Annonse
Siden da har det vært jobben hans. Det meste er maling på vegger på lastebiler. Det er bedriftskunder og det som gir størst inntekt. Men også en del på biler og motorsykler til privatkunder. På 80- og 90-tallet var det mye amerikanske biler. Det er det lite av i dag.
BILDER OGSÅ. Han dekorer mest lastebiler, men han har lyst å gjøre mer bilder til utstillinger, som dette fra et landskap i Lofoten.Stig Bjørnar Karlsen
Han kaller seg en airbrush-illustratør eller motivlakkerer. Ofte får han beskjed om å lage et tema. Kunden sender gjerne et profilbilde, for eksempel fra en westernfilm.
Noen ganger finner Terje og kunden ilag ut hvilket motiv som passer best. Han maler da av bildet på frihand. I dag går det mest i kjente filmer, for eksempel Star Wars. Elvis Presley er populær. Akkurat nå skal han male en bil med japanske geishaer, selskapsdamer med vifter.
Å jobbe med airbrush er ifølge Terje Aspmo som alt annet håndverk. Man må lære det. Man må trene det inn. Det blir som å lære å sveise. Etter hver sitter det uten at du trenger å tenke på det. Det blir en del av motorikken
FRA SULIS. Saulotoppen og Kjeldvatnet pryder arbeidsbilen til Terje Aspmo.Stig Bjørnar Karlsen
- Hva er du spesielt god til innenfor dette?
- Hvis jeg hører på hva mine kunder sier, så er det nok portretter, ansikter, sier han, litt brydd over å måtte svare på et sånt spørsmål.
Terje Aspmo har malt dekor på rundt 2.000 lastebiler. Oppimot et titalls ganger har han vunnet Nordic Trophy, som er en av de største og den mest prestisjefylte lastebilutstillingene i hele Europa. En gang ble en av bilene han malte kåret til Europas fineste bil.
I praksis foregår det sånn at han har samarbeid med fire ulike lakkerere på fire forskjellige steder. En i Skåne, en på vestkysten, en i Ørebro og en i Finland. Så kjøres bilen dit, og Terje drar dit og jobber.
PLATECOVER. Motorheads «Aftershock» er det Terje Aspmo som har tegnet omslaget til.Stig Bjørnar Karlsen
Terje Aspmo har også malt motorsykler til tre av bandmedlemmene i Motorhead. Det gjorde at han fikk møte dem, og da fikk han oppdraget med å lage coveret til albumet «Aftershock».
- Å male min egen sykkel med Motorhead er en hyllest til vokalist og bassist Lemmy Kilmister, som jeg møtte flere ganger og som døde i 2015, sier Terje Aspmo.
Han har også flere ganger møtt John Fogerty fra Creedence Clearwater Revival. Det skyldtes at han malte Creedence på en bil, som svensk tv igjen sørget for at John Fogerty fikk se.
- Ja, jeg er glad at man kan overleve på noe man synes er morsomt. Men jeg må få sagt at gruven i Sulitjelma var en god arbeidsplass, med et fenomenalt arbeidsmiljø. Der var alle kompiser. Vi kunne ha en hard tone, men den var likevel hjertelig.
64-åringen er stolt over at han gjorde hobbyen til levevei, selv om han ikke har mange kolleger rundt seg.
FINEST. Nok en vinner i konkurransen fineste dekor på Nordic Trophy.Stig Bjørnar Karlsen
Annonse
- Erdu kunstner eller håndverker?
- Kanskje vi kan kalle det kunsthåndverk. Det er jo et håndverk, men hvis jeg lykkes med å gjøre et bilde med litt nærvær, med sjel, så kan det oppfattes som kunst for den som ser på. Det blir litt som musikk. Gjort med god innlevelse kan det fort bli kunst.
- Hva har du med deg fra oppveksten i Sulis inn i denne jobben?
- Det var mange i Sulis som behersket ett eller annet håndverk. Jeg hadde for eksempel kompiser som laget kniver. Min farfar gjorde alt selv. Både våpen, ski og fiskeredskap. Det lå liksom i kulturen å lære seg noe sånt.
- Hvasavner du fra Sulitjelma og Norge når du bor i Sverige?
- Møsbrømlefse. Kort sagt savner jeg maten og fjellet. Og det blir vanskeligere og vanskeligere. Hver påske, når jeg ser solbilder fra Jakobsbakken, da blir jeg helt syk. Og det blir bare verre og verre for hvert år, sier Terje Aspmo, opprinnelig sulisværing, alltid sulisværing, men han snakker svensk og han er en stor kunstner med sin malingssprøyte.