VERVING. Edda Kapskarmo, Emilie Osbakk og Eva Bredesen i Saltdal ungdomsråd vil ha mange deltakere på «Stjerner i sentrum» under Rognandagan. Alle foto: Sverre Breivik
VERVING. Edda Kapskarmo, Emilie Osbakk og Eva Bredesen i Saltdal ungdomsråd vil ha mange deltakere på «Stjerner i sentrum» under Rognandagan. Alle foto: Sverre BreivikSKAL PRØVE. Marit Kulseth (t.v.) ved Dragefossen liker ideen fra ungdomsrådet. - Vi skal prøve å få til et bidrag herfra, sier hun. Det synes Eva Bredesen (t.v.), Jøran Pedersen Jensen, Edda Kapskarmo og Emilie Osbakk er gode nyheter.NAPP. Ungdomsrådet får napp hos Steinar Maarnes og Saltdal handelsstandsforening.

Stjerner i sentrum

Ungdomsrådet i Saltdal er på jakt etter unge talent. I tillegg utfordrer de bedrifter i bygda til duell på scenen under Rognandagan.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: - Har du et talent som du ønsker å vise frem på scenen? Spiller du et instrument, synger, eller er du medlem i et band? Går du med en danser i magen, tryller, eller for så vidt spiller teater? Nå har du sjansen, sier Eva Bredesen, Jøran Pedersen Jensen, Edda Kapskarmo og Emilie Osbakk fra ungdomsrådet.

På frierferd

Torsdag var de ute på frierferd for å få med seg flest mulig bedrifter. Saltenposten var med på to av besøkene, og de fikk en god start.

- Dette er veldig positivt og dette skal vi prøve å være med på. Vi skal se om ikke vi greier å komme opp med et bidrag fra Dragefossen, sier økonomisjef Marit Kulseth.

Etter besøket hos Dragefossen avla de et besøk hos handelsstandsleder Steinar Maarnes.

- Vi tar utfordringen og stiller med et bidrag fra handelsstandsforeninga, sier Steinar Maarnes.

Kommunen stiller

Saltdal kommune har sagt at de også stiller, og jakten fortsetter for å få enda flere til å stille på scenen under Rognandagan fredag 23. august klokka 19.

Lederen av ungdomsrådet i Saltdal, Emilie Osbakk synes det er flott å få til et slikt arrangement.

- Vi ønsket å få til en happening som var familievennlig. Samtidig ønsket vi at talentene vi har i bygda skulle få vist seg frem på en positiv måte. Sammen med kulturenheten og handelsstanden landet vi på ideen «Stjerner i Sentrum».

Uhøytidelig

Emilie Osbakk presiserer at det legges vekt på at konkurransen skal være uhøytidelig.

- Det er delt inn i to klasser. En åpen klasse og bedriftsklasse. Selv om juryen bedømmer kvaliteten, legges det vekt på at dette først og fremst skal være morsomt, sier Osbakk.

I åpen klasse kan alle fra 8.klasse og oppover melde seg på enten det er enkeltpersoner eller grupper. Innslagene er begrenset opp til en varighet på fire minutter.

To klasser

- I bedriftsklassen utfordrer vi alle bedrifter i Saltdal til å melde på innslag der de ansatte konkurrerer mot andre firma. Dette blir nok den mest uhøytidelige klassen hvor vi oppfordrer bedriftene til å være originale. Her får vi virkelig se hvem som tør. Her er bruk av kostymer og humor lov slik at dommerne kan sjarmeres i senk, sier gjengen fra ungdomsrådet.

Tilbyr coach

Kulturenheten vil følge opp innslagene som melder seg på.

Målet er at de kan tildele alle som ønsker det en coach som er i stand til å hjelpe deltakerne inn mot selve framføringen. Vi ser for oss at deltakerne kan ha forskjellige typer behov.

- Noen har kanskje et ønske å øve på forhånd med bistand fra pianist eller gitarist, mens andre kanskje ønsker litt sangtekniske innspill. Da skal vi selvsagt hjelpe til så godt vi kan med å få dette på plass, sier fritidsleder i Saltdal kommune, Paul Gunnar Jansen.

Nybrottsarbeid

Aktivitetsleder for Rognan Sentrum, Børge Larsen, synes ungdomsrådet har tatt et flott initiativ, og tror det kommer til å bli et bra opplegg.

- Vi håper derfor at arrangementet kan trekke hele familien til sentrum. Lykkes vi med dette vil det sette et enda sterkere preg på Rognandagan. Det er nybrottsarbeid som vi håper kan bli et fast innslag i årene som kommer, sier Larsen.

For påmelding kontaktes servicetorget i Saltdal kommune tlf 75 68 20 00.

Her oppgir du navn, telefonnummer, alder og adresse på deltakerne. Navn på innslaget, kontaktperson, og tekniske behov. Påmeldingsfristen er satt til 15. august.

Powered by Labrador CMS