NY E6. De som håpet på at arbeidet med ny E6 gjennom Sørfold skulle komme i gang neste år, blir skuffet av forslaget til Nasjonal Transportplan. Også andre store veiprosjekter i Salten er skjøvet fram i tid. Illustrasjon: Statens Vegvesen Foto: Statens vegvesen
NY E6. De som håpet på at arbeidet med ny E6 gjennom Sørfold skulle komme i gang neste år, blir skuffet av forslaget til Nasjonal Transportplan. Også andre store veiprosjekter i Salten er skjøvet fram i tid. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Starter på E6 i Sørfold først i 2022

De som venter på ny E6 gjennom Sørfold, må smøre seg med tålmodighet.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Arbeidet med ny E6 mellom Sørelva og Borkamo, samt Riksvei 80 mellom Sandvika og Sagelva er først ført opp i perioden fra 2024 til 2029.

Sørfold

Det går fram av stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan som Samferdselsdepartementet la fram i dag, onsdag. Stortinget skal behandle Nasjonal transportplan før sommeren.

Planen for en ny E6 gjennom Sørfold til åtte milliarder kroner er ferdig, men i forslaget til Nasjonal Transportplan er det først er lagt opp til oppstart i 2022-2023. Håpet var at byggingen skulle starte neste år.

EU-krav

Bakgrunnen for omleggingen er at tunnelene på strekningen ikke oppfyller EU-kravene til sikkerhets-utrustning i tunnelen, og man har derfor valgt å bygge nye tunneler og samtidig oppgradere hele strekningen fra Megården til Mørsvikbotn.

Dette vil gi 25 minutters kortere reisetid, samtidig som flaskehalsene for tungtransporten forsvinner.

Siste halvdel

I siste halvdel av NTP-perioden har regjeringen lagt opp til å sette i gang mange nye prosjekter, blant annet en satsing på to milliarder kroner på E10 gjennom Lofoten.

De andre prosjektene som er tatt i perioden 2024-2029 er E6 Sørelva-Borkamo, riksveg 80 Sandvika-Sagelva, E6 Kråkmofjellet sør og E6 Ulvsvågskaret i Nordland.

- Høy aktivitet

- Det vil fortsatt være høyt aktivitetsnivå på vegene i Nord-Norge, både når det gjelder den daglige drift og på investeringssida, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Han mener kommer Nord-Norge kommer brukbart ut når det gjelder veginvesteringer hvis vi ser hele perioden under ett.

Trafikksikring

- Samtidig har vi fortsatt mange uløste oppgaver, både på investeringssida og når det gjelder fornying av riks- og fylkesvegnettet i Nord-Norge, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Regionvegsjefen er også veldig fornøyd med at regjeringen har et fortsatt høyt ambisjonsnivå når det gjelder trafikksikkerhet. I tillegg blir kampen mot transportkriminalitet et viktig satsingsområde, sier Torbjørn Naimak.

Helgeland

Utbyggingen av E6 på Helgeland startet i 2015, og i tillegg til arbeidene som er i gang mellom Korgen og Krokstrand, skal strekningen fra grensa mot Nord-Trøndelag oppgraderes. Strekningen Kapskarmo-Brattåsen-Lien er inne i perioden 2018-2023, mens Krokstrand-Bolna er inne i siste periode.

Totalkostnaden for utbygging av E6 Helgeland er 6,2 milliarder, inkludert arbeidet som er gjort til nå.

Bypakker

Arbeidet med bypakkene i Bodø og Harstad fortsetter. Disse finansieres dels gjennom statlige midler til store prosjekter og evne bevilgninger knyttet til trafikksikkerhet og miljø, i tillegg til bompenger.

Powered by Labrador CMS