Byggeleder Terje Arntsen i Statens vegvesen forklarer årsaken til skadene på veibanen. Bildet er tatt i forbindelse med et annet bru-prosjekt. Foto: Arkiv
Byggeleder Terje Arntsen i Statens vegvesen forklarer årsaken til skadene på veibanen. Bildet er tatt i forbindelse med et annet bru-prosjekt.

Skaden på E6-brua: - Dette er paddehatter

- De er vanskelig å gardere seg mot, og kan komme tilbake, sier Terje Arntsen i Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Tirsdag ettermiddag fikk Vegtrafikksentralen melding om skader på veibanen på Strømmen bru ved Straumen. Terje Arntsen er byggeleder på den aktuelle E6-strekningen, og kan forklare hva som har skjedd i veibanen.

- Det er en såkalt paddehatt som kommer av gasstrykk mellom tette lag. Det kan oppstå for eksempel mellom betong og asfalt. Når fukt blir vekselvis oppvarmet og avkjølt, kan det oppstå luftlommer mellom lagene, forklarer han.

Ifølge Arntsen er ikke paddehatter et uvanlig fenomen.

- Det kan oppstå der du har flere tette lag. På bruer kan det skje flere ganger over en periode.

- Kan man gjøre noe for å unngå dette?

- Det er så lite som skal til av fukt. så det er vanskelig å gardere seg helt imot dem, og de kan komme tilbake når det blir veldig varmt.

På Strømmen bru er det et større felt i midtlinja som er berørt.

- Det blir utbedret på fredag, så fram til da er det lysregulering og nedsatt fart på brua. Vi skal frese vekk et felt i midtlinja, og regner med at de øvrige paddehattene dermed blir valset ned og punktert. Så blir det lagt ny asfalt, opplyser byggelederen.

Les også: Her siger den nye veien

Powered by Labrador CMS