GRAVER UT. Det er Hæhre som gjør anleggsarbeidet, og Statens Vegvesen er prosjektansvarlig. Her er det nettopp sprengt, og massene graves opp og sendes ut med lastebil.
GRAVER UT. Det er Hæhre som gjør anleggsarbeidet, og Statens Vegvesen er prosjektansvarlig. Her er det nettopp sprengt, og massene graves opp og sendes ut med lastebil.SPLITTER NY. Sprengningen begynte i november, og det var 480 meter splitter ny tunnel da formannskapet i Saltdal fikk bli med, tirsdag denne uka. De var imponerte over hvor langt arbeidet var kommet, og fikk se litt av helheten i den ellers mørke tunellen da lastebilen kjørte ut med massene. Alle foto: Ina Sand SolliSKAL SIKRES. Tunnelveggen ser veldig ferdig og forseggjort ut allerede, men det gjenstår ennå mange lag med sikring før den er ferdig.POSITIVT PROSJEKT. Gaute Wold Arntsen (til venstre) leder formannskapet gjennom befaringen i Tjernfjellet. Til høyre står prosjektleder på området, Frank Helgesen.IMPONERT. Ordfører Rune Berg var imponert over framgangen, og synes det var veldig interessant å få se tunnelen fra innsiden.

Se innsiden av Tjernfjellet

Politikerne i Saltdal var imponerte over framgangen da de fikk se Tjernfjell-tunnelen fra innsiden.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Vernesko, hjelm og refleksjakke, tydelig merket med «besøk», var det politikerne måtte ikle seg før de fikk komme på innsiden av det som skal bli tunnelen gjennom Tjernfjellet.

På centimeteren

Det er Gaute Wold Arntsen, kontrollingeniør på prosjektet som er dagens guide. Før de forlot Storjord orienterte han om prosjektet på brakke-kontoret til Statens vegvesen på Storjord.

- Hvor presis er boringen? spør ordfører Rune Berg, etter at noen spøker om hvordan de klarer å vite retningen inne i fjellet.

- Det er ikke presisjonsboring, men vi har kontroll innenfor noen centimeter, svarer Wold Arntsen.

Han forteller at de triangulerer seg innover i fjellet, og har kontakt med utsiden via opplyste prismer på fjellveggen.

Mye sikring

Tunnelmunningen er bekmørk, og minner for øyeblikket mer om en grotte enn en vei. Bakken er av myk og tung grus. Lyden av anleggsmaskiner og sildrende vann akkompagneres av vernestøvlene mot grusen.

Guiden stopper tidvis opp for å forklare det han kommer over. Tunnelveggen ser egentlig ferdig ut, men det er langt fra sannheten. Den har foreløpig fått bergsikring med sprøytebetong og bolter.

- Deretter skal den vann- og frostsikres med isolerende plater, så skal vi ha et nytt lag med sprøytebetong før den skal brannsikres, forklarer han.

Isolasjonsplatene er brennbare og må beskyttes mot brann med sprøytebetongen.

Lader opp salva

Tirsdag denne uka hadde de sprengt seg 480 meter inn i Tjernfjellet, men så langt kunne naturligvis ikke politikerne få komme.

Men de er ikke så langt unna. Lyset fra anleggsmaskinene er det eneste som lyser opp tunnelen. En gravemaskin og lastebil jobber med å lade opp salva noen meter unna.

De har som mål å komme 50 nye meter inn i fjellet for hver uke.

- For hver 1.000 meter blir det kake, forteller Wold Arntsen.

Normalt dimensjonert

Tunnelen får en stigning på fire prosent, noe man merker antydningen til når man trør innover. Den kommer til å bli 9,5 meter bred.

- Det er en standard profil for en tunnel med mindre trafikk, forklarer Wold Arntsen.

Til sammenligning er tunnelen i Røsvik 10,5 meter bred.

Positivt prosjekt

Prosjektleder Frank Helgesen forteller at det er mye positivitet rundt dette prosjektet.

- Dette er et kjempeartig oppdrag, og alle involverte er så positive, sier han til politikerne da de er vel ute av tunnelen.

Han lar også et tankekors henge igjen når han påpeker at fjellet ble dannet for millioner av år siden, og at det da naturligvis ikke er noen før som har tråkket på veien de lager.

- Finner dere noen spesielle bergarter?

- Nei, ikke noe uventet. Vi driver nå i granittisk gneis, som er en vanlig bergart i området.

Endelig påbegynt

Det var nok en ekstra spennende dag i formannskapet, og underveis ble det snakket mye om at de har kommet langt inn i fjellet på kort tid.

- Jeg er veldig imponert, og det var veldig artig å få bli med inn å se, sier ordfører Rune Berg (Sp).

Han legger til at det er spesielt artig siden Saltdal har jobbet i årevis for å få tunnelen på plass.

- Tunnelen kommer til å gi oss mange nye muligheter.

Massen som hentes ut av Tjernfjellet fordeles på tre forskjellige områder. Overskuddsmassen fra østsiden av tunnelen, det vil si den massen som ikke kan brukes til noe kjøres til deponiet til Heimernes i Junkerdal.

Mens den massen som kan brukes til vei, skal legges i linja til den framtidige E6'en.

- Det skal kjøres 75.000 kubikkmeter for å fylle ut den nye E6 gjennom Saltdal.

Områder med aktivitet

Det er tre områder med anleggsaktivitet i forbindelse med arbeidet. Det er ved tunnelinngangen ved avkjøringen i Junkerdal, påhugget som kommer på Junkerdalssiden og fyllingene langs E6.

Wold Arntsen forteller at folk i området kommer til å merke arbeidet blant annet med lastebiler som kjører massen og betongtransport, og ellers stengte veier i forbindelse med sprenging ved påhugget i Junkerdal.

- Men etter hvert også på E6, når arbeidet med krysset til fylkesvei 77 og E6 begynner.

Masse arbeid gjenstår

Tunnelen skal til slutt bli 3.250 meter lang, og i løpet av første del av 2018 skal det være åpnet også på Junkerdalssiden.

Det betyr likevel ikke at den er ferdig, og det er masse arbeid som gjenstår med å bygge vei etter det.

Powered by Labrador CMS