PÅ LAG. Henry Hansen og Rognan Hotell synes det er flott at han får muligheten til å hjelpe Niklas Dyrhaug og Martin Sundby tilbake til verdenstoppen. Til høyre på bildet ser vi Christine Løksti. Foto: Svein Halvor Moe
PÅ LAG. Henry Hansen og Rognan Hotell synes det er flott at han får muligheten til å hjelpe Niklas Dyrhaug og Martin Sundby tilbake til verdenstoppen. Til høyre på bildet ser vi Christine Løksti.

Rognan hotell skal hjelpe skistjerner

Henry Hansen og Rognan hotell er med og trekker i trådene når Martin Johnsrud Sundby og Niklas Dyrhaug skal prøve å sikre seg nye VM-medaljer i langrenn til vinteren.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Henry Hansen som var en del av det gode langrennsmiljøet i Surnadal på slutten av 1980 og først på nittitallet da Sturla og Sigurd Brørs var på landslag og hevdet seg, er en av støttespillerne til det privatfinansierte laget til Martin og Niklas.

Stor satsing

Hansen har gjennom Rognan hotell, som han er i ferd med å bygge opp til å bli noe stort, gått inn med både midler og kompetanse i det lille teamet som er den største privatfinansierte satsingen på langrenn siden Petter Northug gikk ut av landslaget og hadde sitt eget opplegg for noen år siden.

- Jeg er glad for at vi får være med på dette Jeg vil ikke si hvor mye vi går inn med. Men det er ingen tvil om at vi får mye mer igjen enn det denne avtalen koster oss. Markedsverdien er stor ettersom vi får benytte Martin og Niklas i markedsføringen og andre settinger, sier Hansen.

Offisiell samling

- Det er stort for hotellet at de har lagt sin første offisielle samling hit. Det var forøvrig Sven Tore Samdal som løftet Marit Bjørgen inn i verdenstoppen og gjorde henne til verdens beste langrennsløper som foreslo at vi skulle ha den første samlingen i Rognan, fortsetter han.

Det har skjedd mye etter at han som 19-åring gikk ut av videregående og tok fatt på økonomiutdanning. Henry havnet etter hvert i hotellbransjen og der har han gjort det bra.

Lenge i Bergen

I hele 13 år var Henry hotelldirektør for Rica-hotellet i Bergen og han har hatt tilsvarende jobber andre steder. I 2013 ble han headhuntet av det som het Rica-kjeden til deres satsing i Bodø.

Der gjorde han god butikk ut av begge hotellene før han hoppet av og bestemte seg for å ta fatt på noe som han syntes var mer spennende - nemlig å bygge opp et hotell utenfor en kjede.

Angrer ikke

- Jeg har ikke angret på det prosjektet selv om det fortatt må legges ned mange timer før vi er der hvor vi ønsker at Rognan hotell skal være. Det var lett for oss å si ja da den kjente eiendomsinvestoren Benn Eidissen ringte og spurte om vi kunne tenke oss å bli med på et spennende prosjekt, sier han videre.

- Vi har hele tiden vært tydelige på at vi skal bygge opp en merkevare og den jobben vil nok bli lettere nå som vi får to idrettsstjerner med på laget. Jeg har gjennom Eidissen og Kobberløpet blitt kjent med de to mangeårige landslagsløperne.

Skape oppmerksomhet

- Hvordan har dere tenkt å utnytte avtalen slik at hotellet får et løft?

- Det handler om å skape oppmerksomhet både på sosiale medier og i andre sammenhenger og ikke minst utnytte det enorme nettverket som disse karene har. Det at vi får ta del i det vil være gull verdt for oss. Vår avtale med dem vil også komme det lokale skimiljøet til gode ettersom vi har tanker noen rekrutteringsstunt, sier Hansen.

Går sine egne veier

- Jeg må si at jeg synes det er motiverende å tenke på at det er mulig for en liten aktør å bli en del av et prosjekt som dette. Vi både håper og tror det skal gå an å få mye ut av dette, fortsetter den travle hotellmannen.

Dedikerte Henry satser ekstremt på kortreist mat og har klare tanker om hvordan han skal ta hotellet, som i dag har 66 rom, inn i fremtiden.

Han ser ikke mørkt på at koronaen har endret reisemønsteret i lang tid fremover og at det har ført til at de i sommer har mistet det aller meste av turistbusser. Fokuset er på å bruke kunnskapen og erfaringen fra Rica og Scandic til å drive effektivt.

Skal skille seg ut

- Hvor er Rognan Hotell om fem år sammenlignet med i dag?

- Det er vanskelig å si og jeg skal være forsiktig med å komme med noen programerklæring. Men vi skal ha kommet langt i arbeidet med å bygge opp et godt og lønnsomt hotell som skiller seg ut ifra de andre hotellene på en positiv måte. Det må være noe særegent med stedet, maten, atmosfæren og alt det andre for at man skal lykkes med hoteller som ikke holder til i byen, sier han.

Powered by Labrador CMS