GODT SAMARBEID. Lill-Monica Pedersen og Linda Rønning har satt seg som mål om å samle inn enda mer penger under Rosa Sløyfe-aksjonen til neste år. - Brystkreft er noe som kan ramme alle, også menn, sier Pedersen. Foto: Lise Berntzen
GODT SAMARBEID. Lill-Monica Pedersen og Linda Rønning har satt seg som mål om å samle inn enda mer penger under Rosa Sløyfe-aksjonen til neste år. - Brystkreft er noe som kan ramme alle, også menn, sier Pedersen.

Slo tidligere rekord:

- Responsen har vært helt enorm

Lill-Monica Pedersen satt seg som mål om å samle inn 50.000 til forskning på brystkreft i år. Med god hjelp fra Linda Rønning og Fauske Handelspark har hun nådd målet, og vel så det.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Jeg er så utrolig imponert, og veldig rørt over alle de fine folkene som har støttet årets Rosa Sløyfe-aksjon, sier Lill-Monica Pedersen.

Viktige kroner

Hun har stått på egen stand på Fauske Handelspark i oktober for å selge Rosa Sløyfe-produkter til inntekt for Brystkreftforeningen og Kreftforeningen.

- Målet mitt var å selge produkter for 50.000 kroner, sier Lill-Monica og sjekker raskt telefonen før hun sier:

- Responsen har vært helt enorm. Og du vil kanskje ikke tro det, men sluttsummen ble hele 68.000 kroner.

10.500 av disse fikk hun inn gjennom en digital auksjon som Fauske Handelspark som markedsrådet på senteret tok initiativ til å gjennomføre.

Pengene som er samlet inn går til livsviktig forskning på brystkreft. Lill-Monica som selv har vært rammet av brystkreft med flere tilbakefall uttrykker stor takknemlighet for at folk støtter saken.

Stort engasjement

Markedsføringslederen i Coop Nordland, Linda Rønning forteller at det var et stort engasjement i markedsrådet på senteret for å bidra til aksjonen.

- Vi ønsket å bidra med det vi kunne. Og det var da ideen om en digital auksjon kom på bordet, der både butikkene på senteret og lokalt næringsliv bidro med ting som kunne auksjoneres ut.

Uventet gave

Ett av objektene som ble auksjonert bort til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen var et par votter som er strikket og donert av Svanhild Solberg.

- Det var ei dame som hadde det høyeste budet og fikk tilslag på vottene. Hun kom bort til meg etterpå og sa at hun hadde kjøpt dem til meg, sier Lill-Monica og får tårer i øynene.

- Jeg ble så rørt, og se, nå renner tårene igjen. Den uventede godheten hun viste meg ved å gi meg vottene betyr så utrolig mye for meg.

GAVE SOM VARMER. Disse vottene var det ei dame som kjøpte på auksjon og ga til Lill-Monica. Foto: Lill-Monica Pedersen
GAVE SOM VARMER. Disse vottene var det ei dame som kjøpte på auksjon og ga til Lill-Monica.

- Så mye omtanke

Den uventede gaven og støtte til aksjonen er ikke det eneste Lill-Monica har fått oppleve av omsorg fra mennesker som har møtt henne på stand.

- Mange har lurt på hvordan det gikk da jeg var på Petscan i Tromsø, siden det sto skrevet i reportasjen i Saltenposten i starten av oktober at jeg skulle dit, forteller hun.

- Heldigvis kan jeg fortelle at det gikk bra.

Fortsetter til neste år

Linda og Lill-Monica er godt fornøyd med årets resultat, men førstnevnte har enda større planer for neste år.

- Auksjonen gikk over all forventning til å være første året vi gjennomfører noe slikt, sier hun og slenger ut et hårete mål for neste år:

- Da skal vi klare 100.000 kroner sammen med Lill-Monica, eller hva tenker du?

Hun henvender seg til Lill-Monica som smiler og ser litt usikker ut.

- Det skal vi klare sammen. Fauske Handelspark skal hjelpe deg, fastslår Linda.

STORT ENGASJEMENT. (f.v.) Gerd Hansen og Evy Skau solgte produkter fra Oriflame til inntekt for Rosa Sløyfe aksjonen på Fauske Handelspark i oktober. Foto: Utlånt
STORT ENGASJEMENT. (f.v.) Gerd Hansen og Evy Skau solgte produkter fra Oriflame til inntekt for Rosa Sløyfe aksjonen på Fauske Handelspark i oktober.
Powered by Labrador CMS