ENDRER. Posten mener det er nødvendig å slå sammen A- og B-post, og at det meste av brevposten da vil komme raskere fram enn i dag. Men endringen vil få konsekvenser for jobben til mange hundre ansatte. Foto: Håvard Jørstad, Posten
ENDRER. Posten mener det er nødvendig å slå sammen A- og B-post, og at det meste av brevposten da vil komme raskere fram enn i dag. Men endringen vil få konsekvenser for jobben til mange hundre ansatte.

Posten vil gjøre brevpost-endringer

A- og B-post slås sammen til ett produkt. Det betyr at du vil få mange brev raskere enn i dag.

Publisert Sist oppdatert

- Et nødvendig tiltak for Posten.

Slik beskriver Posten selv situasjonen.

- Å slå sammen A- og B-post til ett produkt er et nødvendig tiltak for å møte raskere fall i brevmengden, heter det i en pressemelding.

Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har tirsdag dag avgitt sin innstilling til Stortingsmelding 31 «Postsektoren i endring» og åpner for at Posten kan slå sammen A- og B-post.

Saken skal behandles i Stortinget 29. november.

Posten Norge mener overgang til én adressert brevstrøm er neste nødvendige tiltak for å tilpasse virksomheten i takt med digitaliseringen og nye brukerbehov.

Omleggingen innebærer at brevene som hovedregel vil ta to dager fra avsender til mottaker i Norge.

- Mengden brevpost er forsvinnende liten. For eksempel fakturaer vil nok komme raskere fram med den nye ordningen enn i dag. Normalt tar det tre-fem virkedager i dag, men i det nye forslaget er det et mål at 85 prosent av posten skal fram etter to dager, sier pressesjef John Eckhoff til Saltenposten.

De største kostnadsbesparelsene vil ligge i at posten kan kjøres med bil og tog – i stedet for med fly, og at antall brevterminaler kan reduseres fra ni til tre i Norge.

Brevsorteringen ved terminalene i Trondheim, Molde, Stavanger, Bergen, Evenes og Stokke vil flyttes til Postens Østlandsterminal i Lørenskog og rundt 400 årsverk (ca 550 medarbeidere) vil bli berørt.

- Fauske vil ikke bli berørt siden det er en logistikkterminal for gods og pakkepost, altså stort sett ting som ikke havner rett i postkassa, sier han.

I løpet av de siste 15 år har Posten mistet over halvparten av brevvolumene og gjennomført betydelige omstillinger og endringer i driften.

Bemanningen er redusert med rundt 1000 personer i året siden år 2000. Omstillingen har hele tiden skjedd i tett samarbeid med de ansattes organisasjoner.

– Vi her i Bodø er en av brevterminalene som skal bestå. Så vi ser for oss at vi blir lite rammet av dette vedtaket. Ingen mister jobben, men konsekvensene kan bli at vi får andre arbeidstider, og at vi får posten tilsendt på andre måter, sier terminalsjef Knut Inge Didriksen ved Postterminalen i Bodø til Bodø Nu.

Posten Norge mener omleggingen til en adressert brevstrøm tidligst kan skje fra 2018, blant annet av hensynet til en forsvarlig omstillingsprosess.

- Posten Norge er opptatt av gode omstillingsprosesser og trenger 12 måneder fra Stortinget fatter beslutning til en så omfattende endring kan gjennomføres.Vi trenger tid for å gi forutsigbarhet og ivareta berørte medarbeidere på en best mulig måte, sier konsernsjef Tone Wille.

Powered by Labrador CMS