FAST LANGVEISPENDLER. Anleggsleder i Betonmast Hæhre, Ole Jakob Gjetrang (39) har arbeidet i bransjen i 20 år. Han har vært anleggsleder på ulike anlegg i Nord-Norge siden 2010 og pendlet til alle sammen. Foto: Victoria Finstad
FAST LANGVEISPENDLER. Anleggsleder i Betonmast Hæhre, Ole Jakob Gjetrang (39) har arbeidet i bransjen i 20 år. Han har vært anleggsleder på ulike anlegg i Nord-Norge siden 2010 og pendlet til alle sammen.

Pendler 1.176 kilometer til jobb

Ole Jakob Gjetrang (39) er anleggsleder på Tjernfjell-prosjektet. Hver uke pendler han fra Svarstad i Vestfold til Saltdal.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL/VESTFOLD: Anleggslederen fikser kjapt en kopp kaffe hver til Saltenposten og Statens Vegvesen, som er på besøk for å titte på tunnelen.

Ukependler

Ole Jakob Gjetrang arbeider i firmaet Betonmast Hæhre, som driver med alt innenfor bygg og anlegg. De har fire store anlegg pågående, inkludert Tjernfjelltunnelen.

Her har Gjetrang sin arbeidsplass i de årene arbeidet med tunnelen pågår. Men opprinnelig er han fra Svarstad i Vestfold, hvor han også bor.

- Jeg ukependler til Nordland. Jeg er så vant til det at det blir dagligdags. Nå begynner jeg å bli godt kjent i Nordland, for jeg har vært her oppe siden 2010, smiler 39-åringen.

- Bra prosjekt

Det er et lite stykke fra Saltdal til Vestfold. Nærmere bestemt er pendlerveien hans 1.176 kilometer lang, den raskeste veien med bil. I luftlinje er pendlerveien 860 kilometer lang.

39-åringen forteller mer enn gjerne om arbeidet med den nye tunnelen, som skal bli en mye sikrere rute til Junkerdal enn dagens vei over ura.

- Veien vil føre til mindre ulykker. Det er et prosjekt som vil gi en god vei i et område som er veldig utsatt. Da tenkte jeg at dette blir et bra prosjekt, smiler han.

Utfordringer

Han og de ansatte i Betonmast Hæhre har støtt på en og annen utfordring i løpet av prosjektet.

Den største utfordringen har vært såkalt sprakefjell, hvor spenningen i fjellet har vært høy. Det medfører at stein ramler ned fra tunnelvegger og tunneltak fram til spenningen avtar, noe som har sinket prosjektet litt.

Gjennomslag

- Nå nærmer vi oss gjennomslag. Det blir mindre x-faktorer da. Og da blir det et taktskifte. Vi har ei uke igjen av drivefasen. Da er vi ferdige med fjellgutta og går over på å bygge opp veien, forteller Gjetrang.

Det går ut på å sikre tunnelen for vann og frost, drenering, sikring av fjellet og så videre. I tillegg skal grunnlaget legges for å legge asfalt i sluttfasen.

Mange oppgaver

- Hva er dine arbeidsoppgaver?

- Å ha kontroll på det aller meste, i alle fall å late som, og prøve å styre anlegget. Jeg skal koordinere de ulike fagene, jeg har det overordnede ansvaret for arbeidere og arbeidet, jeg har personalansvar og HMS-ansvar, ramser han opp.

Krevende jobb

Det er med andre ord en innholdsrik og kanskje noe krevende jobb å være anleggsleder, men han er ikke uten hjelp. De ulike underlederne har ansvar for ulike oppgaver. Som et lag syr de sammen arbeidsplassen.

- Å jobbe inne i tunnelen før den er ferdig, det er jo litt tøft. Det skjer mange ting for å få tunnelen til. Og så er det jo et sted som ingen har vært før, sier han engasjert.

Powered by Labrador CMS