TO FJELLOVERGANGER. Alle som vil til og fra Beiarn må over to fjelloverganger, enten de kjører fra Saltdal eller Bodø. Men nye veiprosjekter skal gjøre veiene til Beiarn kortere og mer trafikksikker. Forslagene til utbedringer er laget i samarbeid med Saltdal og Bodø, og vil dermed komme flere kommuner til nytte. Bildet er fra Beiarfjellet: Lars Olav Handeland
TO FJELLOVERGANGER. Alle som vil til og fra Beiarn må over to fjelloverganger, enten de kjører fra Saltdal eller Bodø. Men nye veiprosjekter skal gjøre veiene til Beiarn kortere og mer trafikksikker. Forslagene til utbedringer er laget i samarbeid med Saltdal og Bodø, og vil dermed komme flere kommuner til nytte. Bildet er fra Beiarfjellet: Lars Olav Handeland

Ønsker penger til viktige veier

Beiarn, Saltdal og Bodø vil bruke nesten en milliard kroner på å bli kvitt flaskehalser på tre viktige veier.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: De har gått sammen om å planlegge hvordan de skal bli kvitt tre problematiske fjelloverganger. Den ene er nedkjøringen fra Beiarfjellet, den andre er Kvikstadheia og den tredje er Saltdalslia.

- Vi har forslag til gode utbedringer av de tre veistrekningene, sier saksbehandler Frank Movik i Beiarn kommune.

Vil ha tunnel

Det store grepet i dette prosjektet er en tunnel på fylkesvei 812 under Kvikstadheia.

Strekningen over Kvikstadheia blir stengt under dårlige værforhold. Den har i tillegg flere områder med flaskehalser, som Kvikstadvika.

Ifølge forslaget blir tunnelen 3.850 meter lang, og veien ved Bue må også oppgraderes.

- Den verste biten

Dugnadsveien fra Saltdal er også inkludert i prosjektet.

- Det gjelder den verste biten over Saltdalslia. Den som er bratt og trasig, og der mye sau.

- Det vil bli en ny vei, som skal ligge omtrent på samme plass som dagens. Den blir kanskje litt lengre, for å gjøre veien slakere.

Ned fra fjellet

Veien ned fra Beiarfjellet, og ned til Storjord er også med i prosjektet.

Det samme gjelder en utbedring av veien ved Tuv, etter man har kjørt av E6 i Saltstraumen mot Misvær. Dette er en smal vei, med en øvre fartsgrense på 50 kilometer i timen.

- Vi kunne sikkert hatt med mye mer, men vi må begynne et sted, sier Movik.

Nærmere og tryggere

Poenget med det nye veiprosjektet, fra Beiarns side er å komme nærmere nabokommunene.

- Veiene blir tryggere og raskere, og trafikksikkerheten er viktig, sier han.

Fordelene kommer ikke bare Beiarn, Saltdal og Bodø til gode, men også Gildeskål og Meløy som bruker de samme veiene for å komme seg til E6.

På regionalt nivå

Neste steg for prosjektet er møtet i plan og ressurs-utvalget i Beiarn, og deretter kommunestyremøtet i midten av februar.

Deretter skal regionrådet ha møte fredag19. februar, og her ønsker kommunene at veiprosjektet skal være en hovedsak.

- Vi ønsker at regionrådet skal bidra til at prosjektene kommer med i fylkeskommunens transportplan som skal vedtas til høsten, sier Movik.

Powered by Labrador CMS