Debatt:
Om det å måtte ha kontakt med offentlige etater
Som politiker i Fauske kommune får jeg henvendelser fra innbyggere om forskjellige problemer som de møter med offentlige kontorer.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no
I Norge er vi heldige, sier mange! Og ja, de offentlige systemene fungerer bedre her enn f.eks. i Tyrkia, Syria, Afghanistan m.fl. vil de fleste av oss påstå, for her får alle som trenger det, hjelp.
God hjelp, og vi skal være takknemlige for det, alle skal være takknemlige for det. Vi kunne hatt det mye verre, så hva klager vi over hvis vi skulle klage? Vi får høre at det er ikke mye å klage over, nettopp fordi de offentlige systemene fungerer godt. Men kommer det ikke fram av og til store saker som absolutt ikke er bra?
Som f.eks. NAV skandalen 2-3 år siden der noen t.o.m. fikk fengselsstraff på feil grunnlag? Og har vi ikke nå en kamp med myndighetene om helse-/sykehustilbudet i Nord Norge, der vi er vitne til en total overkjøring av lokale fagfolk, innbyggere og lokale politikere? Er det noe korrupsjon her som enda ikke er blitt avdekket?
Saksbehandlere på alle nivå i det offentlige systemet, har et stort ansvar i forhold til alle innbyggerne, samtidig som de også må følge lover og regler og ikke minst utøve skjønn. Hva er det viktigste å huske på og å være god på, når man har en jobb i det offentlige, enten det er i skole, NAV systemet, barnevern, helse og omsorg, legetjenesten, tildelingskontor, skattekontor, barnehage, psykisk helse, rusbehandling? Det aller viktigste er å lytte til hva en person forsøker å formidle til deg.
Som lege over mange år har jeg forsøkt å ha det å lytte som svært viktig oppgave. Uten å være nøye med, på en empatisk måte, å få informasjon om helsemessige problemer og eventuelle sosiale problemer, kunne jeg ikke klare å hjelpe de som trengte det. Som lege på helsestasjonen var det spesielt barns utvikling og familiene jeg måtte prøve å forstå, som skolelege var det elever og foreldre som kunne henvende seg til meg, for eksempel ved mobbing, på legekontoret var det stor variasjon av problemer som pasienter og pårørende trengte hjelp til. Også i forhold til NAV og barnevern trengte mennesker hjelp.
Hvis jeg hadde belært alle med mine vurderinger, min tolkning av lovverket og mine anbefalinger uten å ha hatt en god, trygg og lyttende samtale med vedkommende, ville jeg ha påført vedkommende flere bekymringer og ingen hjelp. Er det slik våre ansatte i kommune, NAV, barnevern, helse og omsorg, skatteetaten m.m. skal ha lov til å fungere, når de i utgangspunktet skal hjelpe? Heldigvis er det som regel ikke slik, men NEI!
Og heldigvis har vi et system med en Statsforvalter i hvert fylke, som skal kontrollere tjenestene i kommunene. Innbyggerne kan sende klager til Statsforvalteren når de opplever seg dårlig behandlet eller betviler vedtak som er gjort av det offentlige i kommunen. Jeg har flere ganger skrevet innlegg om Statsforvalterens viktigste funksjon som er kontrollfunksjonen. Statsforvalteren kan endre på vedtak og vurderinger som er gjort av de forskjellige kontorene i kommunene. Det gir innbyggerne anledning til å
sende inn klager, og det betyr en trygghet.
Hvis f.eks. saken gjelder en saksbehandler som opptrer dominerende, ikke lyttende og også bestemmende, samtidig som vedkommende ikke følger lovverket og heller ikke utøver skjønn, vil Statsforvalteren forhåpentligvis reagere og endre vedtaket. Saker der NAV ikke prioriterer tilstrekkelig lovfestet sosialhjelp til barn er for eksempel svært alvorlige. Det kan være aktuelt å skifte saksbehandler til familien. Det påpekes hvor viktig det er at saksbehandlerne lytter, utøver skjønn og ikke minst bestiller tolk hvis vedkommende innbygger forstår for lite norsk.
Som politiker i Fauske kommune får jeg henvendelser fra innbyggere om forskjellige problemer som de møter med offentlige kontorer. Det er trist, men heldigvis går ting som oftest greit. Det er helt avgjørende at alle forstår språket, hvis ikke må tolk bestilles! For ikke så lenge siden snakket jeg med en saksbehandler ved Statsforvalterens kontor i Bodø, som takket meg for at jeg hadde hjulpet en person med en klage som de innfridde, og at vedkommende innbygger nok ikke ville ha klart å formidle klagen uten min hjelp. Det er dessverre ikke første gangen det skjer, men godt å oppleve at Statsforvalterens kontrollfunksjon som er deres viktigste oppgave, faktisk fungerer!
Anne Godding
Kommunestyrerepresentant
Rødt i Fauske