FØR. Slik så MK Skjerstad ut i august 2017. Fra venstre Gjermund Gryt og båtbygger Harald Kvalen Foto: Lars Olav Handeland
FØR. Slik så MK Skjerstad ut i august 2017. Fra venstre Gjermund Gryt og båtbygger Harald Kvalen

Nytt kapittel i båteventyret i Breivik

Doktorbåten, eller MK «Skjerstad», er i ferd med gjennomgå en forvandling

Publisert Sist oppdatert

Som omtalt i Saltenposten høsten 2016 hadde noen entusiaster fra Skjerstad og Breivik reist nordover til Troms for å hente hjem den gamle kommunebåten. Båten, best kjent som «doktorbåten» og hvis egentlige navn var MK «Skjerstad» ble seilt hjem til Skjerstad av et mannskap på tre.

I tiden etterpå er det etablert en båtforening med eget styre med formål og bringe båten tilbake til sin opprinnelige stand. Målet har vært, og er å ha MK Skjerstad ferdig til trebåtdagene på Rognan høsten 2018.

Restaureringsarbeidet på egen slip har pågått siden i fjor vår.

Vi har tatt en tur til Breivik, eller rettere Utvik for å se hvordan det har gått med restaureringsarbeidet gjennom vinteren. Siste gang slipen i Utvik ble besøkt var i august i fjor. For en ekte landkrabbe så restaureringsarbeidet den gang nesten uoverkommelig ut.

- Nei da, det er det slett ikke, svarte båtbygger Harald Kvalen.

Båtbygger Harald Kvalen tar i mot utenfor den overbygde slipen denne fine marsdagen. Der er store forandringer siden forrige besøk. Nå er nye skipsbord og 22 spanter kommet på plass hele skroget rundt.

Spantene er skåret ut av solide emner med motorsag på stedet. Dekk og bakk og overbygg lyser gulhvitt i mot oss i ny furuplank. I salongen blir det fire køyeplasser.

Hekken er et rent kunsthåndverk der den runder seg bakerst i rommet under hallens plastikktak.

- Hekken krevde mye arbeid, utbryter båtbygger Harald.

Når motoren er kommet på plass skal et nytt styrehus bygges, litt større enn det opprinnelige for å få plass til et lite toalett.

- Du verden, her er gjort mye godt arbeid, er det nærmeste en besøkende finner ord for.

Det er ganske så utrolig hvor mye båtbygger Harald og hans mannskap har utrettet gjennom vinteren, det er bare å gi seg over.

Alt restaureringsarbeid forgår på dugnad med vekslende mannskap. Breiviks egen båtbygger Harald Kvalen (65) leder arbeidet. Han forteller at det er stor dugnadsvilje i bygda.

Sammen med seg til daglig har han Tormod Olsen (78). Disse to utgjør kjernen i arbeidsgjengen. Så langt er det nedlagt rundt 1.500 dugnadstimer.
Mye skipstømmer har også gått med, godt over tredve furuer av god kvalitet er felt og kjørt hjem og saget på lokalt sagbruk.

Harald Kvalen kan ikke få fullrost Jan Hansen fra Breivik nok for hans bistand til arbeidet. - Det er bare å gå i skogen og hugge det som trengs, og ta det hjem på saga mi for saging og kapping, har vært Jan Hansens budskap.

Ingen dårlig innsats av en interessert skogeier. Noe tømmer er også skaffet annet steds fra.

Båtbygger Harald Kvalen kan sine saker. Han har ikke for ingen ting båtbygger-utdannelse fra Saltdal.

Vinteren 1973-74 gikk han på båtbyggerskole på Røkland der Harald Brenne var lærer. Etter endt utdannelse reiste han hjem til Sogn og startet opp sitt eget båtbyggeri.

Båtbyggeriet er fremdeles i drift, men Harald har selv flyttet til Breivik. Her har han etablert seg oppe i bakken i Utvik med utsikt over fjorden og det nye «båtbyggeriet».
Harald Kvalen er genuint interessert i båtbygging.Allerede i konfirmasjonsalderen bygget han sin første båt, en sjekte.

Han forteller at det å skape en båt og se hvordan det hele skrider frem er selve lidenskapen i arbeidet.

En liten kuriositet til slutt: Det er boret et sted mellom 1.700 og 1.800 hull til bolter. Over boltehodene skal disse hullene tettes med tilsvarende antall treplugger, og disse trepluggene skal selvfølgelig håndlages!

Powered by Labrador CMS