Ny ressursfordelingsmodell i grunnskolen
Kommunestyret i Saltdal vedtok denne uken en ny modell for fordeling av ressurser i grunnskolen.
SALTDAL: I vår har det vært en tidvis opphetet diskusjon i Saltdal kommune angående ressursfordelingen i grunnskolen. Siden 2009 har de hatt en modell hvor ressursene følger hver elev.
Avdelingsdirektør for oppvekst og kultur, Morten B. Ludviksen, sa i sitt fremlegg at modellen har vært kronglete og trengte oppdatering.
Behovet for å oppdatere systemet for hvordan ressursene fordeles, gav åpning for å ta i bruk andre modeller.
Medvirkning
For å komme frem til en ny modell har kommunen hatt hjelp av blant annet konsulentfirma og de har hatt en omfattende runde med medvirkning; innhenting av uttalelser og høringssvar fra berørte grupper; FAU, tillitsvalgte og administrasjon.
- Vi ser at saken medfører et stort engasjement fra både ansatte, elever og ikke minst foreldre. Jeg greier ikke å se at jeg har et godt nok beslutningsgrunnlag for å ta en avgjørelse nå. Det er sammensatt og komplekst. Det som presenteres er en hybrid som kan bli et godt alternativ. Men jeg er ikke trygg på at jeg vet hva dette fører til, sa Ole Bøhlerengen fra Høyre under debatten.
Vedtatt
Høyre-politikeren tok til orde for at saken skulle utsettes for videre behandling, og en ny høringsrunde med de berørte partene.
Bøhlerengen og hans meningsfeller fikk ikke medhold. Kommunestyret vedtok innstillingen om å innføre en ny modell for fordeling av ressurser i grunnskolen. Den største forskjeller fra dagens modell er at ressursene fordeles per klasse, ikke per elev som tidligere.