NY BRU. Den nye brua som er satt opp i fjor høst. Det gamle brufundamentet, som har motstått vær og vind gjennom årene etter krigen, er godt synlig på motsatt side av brua. Foto: Foto: Lars Skjelstad
NY BRU. Den nye brua som er satt opp i fjor høst. Det gamle brufundamentet, som har motstått vær og vind gjennom årene etter krigen, er godt synlig på motsatt side av brua.

Ny bru over Kjemåga

(SALTDAL) I fjor høst kom det opp ei ny bru over elva Kjemåga.

Publisert Sist oppdatert

Brua som ligger cirka en kilometer sør for den nedlagte Kjemåga jernbanestasjon, er satt opp av Fauskebygg på oppdrag fra Bane nord.

Den nybygde brua er imidlertid ikke den første brua på dette stedet. Mye av grunnarbeidet var allerede gjort da arbeidet med den nye brua ble satt i gang i oktober i fjor høst.

Slavearbeid

Brufundamentet var allerede på plass, og er ett av mange synlige minner om det som skjedde på stedet for snart 80 år siden.

Rett sør for brua lå skueplassen for mye av den dramatikken som
de russiske krigsfangene følte på kroppen som slavearbeidere for tyskerne i deres forøk på å bygge den arktiske jernbanen gjennom Nordland, Troms og Finnmark fram til Kirkenes.

Rester fra krigen

På sørsiden av brua fører den snart 80 år gamle anleggsveien fram til det som under andre verdenskrig var Kjemåga fangeleir. Denne leiren var en av i alt 17 fangeleirer for russiske- og andre lands krigsfanger i Saltdal under andre verdenskrig.Ved krigens slutt var det 790 fanger i leiren.

Selv om naturen har overtatt mye av det som utgjorde leirområdet for snart 80 år siden, er det fortsatt en mengde gjenstander som minner om den aktiviteten som foregikk her under krigen og for så vidt de første i årene etter krigen.Her ligger det digre suppekjeler, kontainere, ovner, rusten piggtråd annet som vitner om livet i leiren

Powered by Labrador CMS