BILLIGERE. Det lønner seg å bytte ut de gamle diesel-lokomotivene på Nordlandsbanen med tog som går på hydrogen. Foto: Helge Simonsen
BILLIGERE. Det lønner seg å bytte ut de gamle diesel-lokomotivene på Nordlandsbanen med tog som går på hydrogen.

Nordlandsbanen best egnet for hydrogentog

En ny rapport fra Sintef sier at Nordlandsbanen er togstrekningen som vil ha størst gevinst av å gå over til hydrogen som drivstoff.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: I Norge har vi fortsatt en del dieseldrevne togstrekninger. En rykende fersk rapport fra SINTEF konkluderer med at Nordlandsbanen er den gjenværende dieseldrevne togstrekning i Norge som best vil dra nytte omlegging fra diesel til hydrogen.

- Det er et spennende og viktig innspill i arbeidet med det grønne skiftet i Norge og nordområdene, sier fylkesrådsleder i Nordland Tomas Norvoll (Ap).

Samstemt

Nordlandsbanen egner seg spesielt bra for å teste hydrogentogets egnethet i Norge, da den byr på de mest relevante utfordringene.

- Både med hensyn på rekkevidde, klimatiske forhold og med krav til pålitelighet, poengterer stortingsrepresentant fra Nordland Dagfinn Olsen (FrP).

Få fyllinger

Nordlandsbanen er også spesielt egnet, fordi strekningen bare trenger mellom en og tre hydrogenstasjoner på hele strekningen mellom Trondheim og Bodø.

- Hvis et hydrogentog fungerer på denne strekningen vil dette kunne overføres til de fleste togstrekningene i Norge, sier en svært optimistisk fylkesråd i Nordland Svein Eggesvik (Sp).

Lønnsomt

Stortingsrepresentant Olsen mener at det også er av økonomisk interesse å legge om til hydrogen på Nordlandsbanen.

- Sammenliknet med videre dieseldrift, vil hydrogen gi et gunstig regnestykke som vil tilbakebetales innen få år. En hydrogenløsning forventes å føre til en enda høyere samfunnsøkonomisk lønnsomhet etter hvert som teknologien blir rimeligere, påpeker Dagfinn Olsen.

Billigere

- Det rett og slett ekstremt mye billigere å drifte hydrogen enn diesel. Kostnadene ved å drifte med hydrogen, er omlag en femtedel sammenliknet med dieseldrift, påpeker fylkesrådsleder Tomas Norvoll.

Stortinget har i høst diskutert etableringen av en pilotstrekning for hydrogentog i Norge.

- Rapporten fra Sintef viser med all tydelighet at Nordlandsbanen vil være helt perfekt for denne typen pilotprosjekt, avslutter samferdselsråd Svein Eggesvik.

Powered by Labrador CMS