Her, ved Karelen, mener lensmann Ronny Borge er av trafikksikkerhetsmessige årsaker, at fartsgrensen bør senkes fra 80 til 60 eller 50 kilometer i timen den neste halvannen kilometeren. En rekke steder kan man kjøre inn på eller av FV 830, og spesielt på vinteren kan sikten i begge retninger være svært begrenset for de som skal inn på veien. Foto: Espen Johansen
Her, ved Karelen, mener lensmann Ronny Borge er av trafikksikkerhetsmessige årsaker, at fartsgrensen bør senkes fra 80 til 60 eller 50 kilometer i timen den neste halvannen kilometeren. En rekke steder kan man kjøre inn på eller av FV 830, og spesielt på vinteren kan sikten i begge retninger være svært begrenset for de som skal inn på veien.

Leder

Nei til lavere fartsgrense

Man skulle kanskje tro at når befolkningen, kommunen og lensmannen ønsker lavere fart på en veistrekning, og kommer med gode argumenter for det, så innvilger Vegvesenet ønsket.

Publisert Sist oppdatert

Men så enkelt er det ikke. Det har ikke bare folk i Sulitjelma fått erfare.

I 14 år har innbyggerne i Sulis ønsket lavere fart på den 1,4 kilometer lange strekningen fra det som kalles Karelen og forbi innkjøringen til Coop Prix. Her er det 80-sone i dag, men ønsket er å sette ned farten til 60 km/t.

Lensmannen i Fauske mener farten godt kunne vært satt ned til 50 km/t forbi butikken. Han mener det er helt på trynet å kjøre ut fra en butikk og rett i en 80-sone.

På strekningen er det flere utkjørsler, og i en av dem skjedde det en kollisjon i vinter. På denne tiden er det høye brøytekanter som sperrer utsikten til bilistene, om sommeren er det vegetasjon som ødelegger sikten. Vegetasjonen kan man fjerne, snøen er det vanskeligere å bli kvitt.

Men når det gjelder fartsgrenser må lensmannen nøye seg med en anmodning, samt kontrollere at den som er fastsatt blir overholdt. Når det gjelder å sette opp eller ned fartsgrensen er Statens vegvesen allmektig.

De forholder seg til retningslinjer fra Vegdirektoratet som krever minst ti avkjørsler, sammenhengende bebyggelse og stor trafikk langs veien for å sette ned farten. En ulykke er langt fra nok, og folk skal kjøre etter forholdene.

Dette er et svar som Vegevsenet gir til slike ønsker fra sør til nord, og Sulitjelma er ikke noe unntak. Andre argumenter om stor trafikk i helgene av de som har hytter i Sulis faller på stengrunn, bokstavelig talt.

Vi synes at et unisont ønske fra lokalbefolkningen som støttes av politiet burde veie tungt i en slik søknad om nedsatt fartsgrense. Det burde vært en ankeinstans med politikere som kunne overprøve Vegvesenets beslutning.

I Sulitjelma er det snakk om knapt et halvt minutt ekstra for de som kjører den aktuelle strekningen. Nedsatt fartsgrense vil etter alt å dømme bli respektert av de fleste trafikantene. Og viktigst av alt, lavere fart kunne bidratt til færre ulykker.

Powered by Labrador CMS