TRIPPEL BASS. Jostein Toftebakk, Reidar Waage og instruktør Jo Skaansar briljerte og sjarmerte publikum på kontrabass med blueslåten «Mr. P.C.» under jazzcampens nattjam. Alle foto: Maria Trondsen
TRIPPEL BASS. Jostein Toftebakk, Reidar Waage og instruktør Jo Skaansar briljerte og sjarmerte publikum på kontrabass med blueslåten «Mr. P.C.» under jazzcampens nattjam. Alle foto: Maria TrondsenGODE SCENE-RÅD. Svenske Mimmi Hammar, som selv er jazzmusiker, tilbyr deltakerne på jazzcampen mental trening og mindfullnes-kurs i forhold til det å stå på en scene.

Nattjam med trippel bass

Deltakerne på jazzcampen viste at de mestret mange ulike sider av jazz-sjangeren.

Publisert Sist oppdatert

BEIARN: Rundt 50 publikummere satt rundt bordene på Storjordkroa, klare for å få med seg årets nattjam i forbindelse med jazzcampen.

Spente deltakere

De åtte deltakerne som har meldt seg på kursene i campen, hadde kort tid på seg i forkant til å øve inn sangene og stykkene de skulle synge eller spille. Noen av dem var veldig spente i forkant.

Men de hadde ikke trengt å grue seg. En av de som deltok for første gang, var Laila Fjellstad fra Beiarn.

- Jeg har aldri vært med på noe som dette før, forteller hun.

Jazz-klassiker

Nervøsiteten var imidlertid ikke synlig da hun stilte seg opp og sang klassikeren «Summertime» og «Du kan bær mæ over», sistnevnte i duett med Trine Stolpen.

- Det var skikkelig artig, innrømmer hun etter at jam'en er over.

Stian Brændmo, Solveig Steen og Kari Fyhn deltok i tillegg på vokalkurset, også de gjorde gode solistjobber, sistnevnte med en gripende versjon av «In my life» av Paul McCartney.

Andreas Strand, som er med på gitarkurset, viste også stort potensial.

Fem fra Beiarn

Så mange som fem av deltakerne var denne gangen fra Beiarn. Det har ifølge jazzcamp-sjef Janne Berntsen ikke hendt før.

- Det tok oss ti år før vi klarte å rekruttere så mange fra vår egen bygd, sier hun fornøyd.

Også Tore Johansen, som er musikalsk ansvarlig under jazzcampen, er fornøyd med årets camp og med deltakerne.

Tidlig på scenen

- Det er få deltakere i år, men de har et veldig jevnt og fint nivå som gjør at det er lett å få til et opplegg som fungerer godt for dem. Ellers er det hyggelig å registrere at flere kommer tilbake år etter år, sier Johansen.

Han forklarer at nattjam'en er en viktig arena å få utfolde seg med lave skuldre, selv om man ikke har rukket å øve så mye.

Utenfor komfortsonen

- For meg er det viktig å få deltakerne på en scene så tidlig som mulig, sier Johansen, som syns det er flott at folk som ikke er direkte scenevante, går opp og gjør ting som er utenfor komfortsonen.

- Det vokser de på, sier han.

Med på notene

Fire av deltakerne innledet kvelden med å spille og synge låten «Things ain't what they used to be». Det var fint å høre på, og publikum var engasjert gjennom hele kvelden med å applaudere og gi tilbakemeldinger.

Da Stian Brændmo og Knut Rønnåbakk på piano fylte lokalet med «Clouds to you» fikk de til og med publikum med på notene.

Overraskelser

Det var ikke vanskelig å la seg overraske gjennom hele kvelden av de stadig skiftende musikalske grepene.

Som da kursdeltaker på kontrabass Jostein Toftebakk stilte seg opp sammen med Reidar Waage og Jo Skansaar og spilte blues-stykket Mr. P.C. For å si det på en annen måte; enn bass kan være så mye mer enn «bare» en bass.

Powered by Labrador CMS