Karina Haugberg og kollegene feiret 10-årsjubileum for Spire Blomsterhåndverk denne uken. Selv om butikken går godt, er det ingen selvfølge at de eksisterer. Foto: Eva S. Winther
Karina Haugberg og kollegene feiret 10-årsjubileum for Spire Blomsterhåndverk denne uken. Selv om butikken går godt, er det ingen selvfølge at de eksisterer.

Synspunkt

Næring trenger næring

Akkurat som en blomst eller stueplante, trenger næringslivet næring.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag denne uken var det nøyaktig 10 år siden Spire Blomsterhåndverk åpnet. Det er slett ingen gammel bedrift, men samtidig en bedrift som har slått rot og nå stor i full flor.

Det er ingen selvfølge at det går godt. Spire er riktignok med i en kjede, men eierskapet er lokalt, og flere forutsetninger må være på plass for at en slik butikk skal overleve.

For det første må det være fagfolk som arbeider der. Mange kan ekspedere og plassere ut varer, men det er ikke alle som kan lage krans til begravelse eller sette sammen en brudebukett.

Det andre de er avhengige av, er selvsagt kundene. Som daglig leder Karina Haugberg sier i reportasjen du kan lese i dagens avis - så lenge det er marked for dem, vil de bestå. Men de er avhengige av at folk bruker faghandelen.

Siden de startet opp, har det blitt stadig mer populært med bunter - det vil si buketter med friske blomster.

Ved inngangen til Spire står de klare til å bli plukket opp av kundene, i stedet for at kundene må stå og vente på å få satt sammen en bukett.

Slike bunter kan man få kjøpt andre steder også. På dagligvarebutikker, bensinstasjoner og kiosker.

Billigblomstenes inntog var noe av grunnen til at rosefabrikken Sisoflor på Straumen måtte gi opp sin produksjon. Den harde konkurransen ble langt fra noen dans på roser for dem.

Butikker som Spire merker nok også konkurransen fra andre som selger liknende varer, men de er et av få firmaer i Indre Salten som leverer blomsterbinderi til for eksempel begravelser.

Vi liker å si at vi er opptatt av å handle lokalt og at vi ønsker lokale arbeidsplasser. Da må vi handle som vi sier, og ikke bare la det bli med praten.

Den dagen man trenger en bårebukett eller en proft laget blomsteroppsats, er det viktig at de lokale butikkene er der.

Det samme vil gjelde for eksempel sportsbutikken, lekebutikken og lokalavisen. Den dagen vi slutter å bruke de lokale butikkene, risikerer vi at de visner bort.

Akkurat som en blomst eller stueplante, trenger næringslivet næring. Både i form av kunder, fagfolk og samarbeidspartnere.

Om man ikke nødvendigvis samarbeider med naboen, så er det i alle fall en fordel å drive butikk i et større miljø.

Hvis jeg skal handle i flere butikker, velger jeg gjerne å dra dit jeg finner ulike forretninger. Som regel trenger jeg ikke å dra lengre enn til Fauske sentrum.

Jeg sier ikke at jeg aldri handler på nett, for det skjer, men som regel handler jeg i lokale butikker.

Da kan man treffe på trivelige folk i tillegg, både andre kunder og de som jobber der. Er man heldig, kan man slå av en prat mens man kjøper det man var ute etter. Noe slikt opplever man ikke i en nettbutikk.

Det er dessuten noe eget ved å snuse inn duften av blomster, prøve på nye sko eller kjenne på stoffet i en fin kjole.

Jeg tror det skal mye til for at den blomstrende 10-åringen visner hen, men ting kan snu fort. Det så vi under pandemien. Noen bransjer fikk det svært tøft, mens blant andre blomsterbutikkene solgte godt.

Om ikke trøkket blir like høyt framover som de to siste årene, så tror jeg folk har vennet seg til å handle både buketter og potteplanter.

Jeg gratulerer Spire med de ti første årene, og ønsker lykke til med de ti neste!

Powered by Labrador CMS