FOR MYKE TRAFFIKANTER. Det bygges ikke bare ny vei for bilen over straumen, også de gående og syklende har fått en langt bedre måte å komme seg over.
FOR MYKE TRAFFIKANTER. Det bygges ikke bare ny vei for bilen over straumen, også de gående og syklende har fått en langt bedre måte å komme seg over.SNART ÅPNINGKLAR. Enn så lenge må trafikken geleides over den gamle brua over Finneidstraumen. Men det er ikke lenge igjen til man endelig kan la den gamle flaskehalsen på E6 være historie og kjøre over den nye og mye sikrere brua. Begge foto: Helge Simonsen

Nå kan du snart kjøre over ny bru

Statens vegvesen tar sikte på å åpne den nye brua på E6 over Finneidstraumen i løpet av denne måneden.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Siden oppstarten i fjor sommer er det mange som har ventet på at prosjektet over Finneidstraumen skal bli ferdig.

Både bilister og politikere har jobbet i mange tiår med å få erstattet den smale flaskehalsen av ei bru på den travleste gjennomfartsåren i Nord-Norge. Ikke bare er det ene kjørefeltet som er i bruk upraktisk, det har også vært flere alvorlige ulykker både på og i forbindelse med den gamle brua som nå står for fall.

Åpner snart

Den siste uka har det blitt jobbet hardt med å få ferdig veien og få asfaltert det nye stykket og selve brua før omleggingen er et faktum.

Statens vegvesen har sagt tidligere at de regner med å kunne være klare for å åpne den nye veien for trafikk i løpet av oktober. Det er imidlertid slik at det kommer til å være en del jobb igjen som skal ferdigstilles i november.

Nesten én kilometer

Det er Statens vegvesen og Mesta som står for prosjektet med tilhørende omlegging av 950 meter E6.

Som en underleverandør er det Kruse Smith står for utbyggingen av selve brua, som har en kostnadsramme på 61,9 millioner kroner.

Stanset opp

Det gikk imidlertid lenger tid å komme i mål enn først beregnet. Det var på grunn av udokumentert sveisearbeid på de prefabrikkerte bjelkene som holder brua sammen under veidekket.

Derfor ble det full stopp i mai, fram til de ferdiglagede elementene var godkjente og klare til bruk.

Kostbart

Selv om det ikke er store strekningen som er utbedret, er det en solid prislapp på det endelige prosjektet.

Den totale prislappen er 150 millioner kroner, og det inkluderer alt grunnarbeidet som ble gjort først. For omlegging av veien på sørsiden av straumen, ble en hel fjellknaus fjernet og den nye veien lagt der den tidligere sto.

Den nye brua blir 68 meter lang og 15 meter bred, med to kjørebaner, samt gang- og sykkelfelt.

Den gamle stålbrua som har stått der siden 1950-tallet skal rives når den nye brua er ferdig.

Powered by Labrador CMS