STÅR STØDIG. Fredric Lundstrøm og Rune Hansen hos Rognan jernvare frykter ikke for handelslekkasjen til større steder, fordi de er en uavhengig forretning som kan tilby en service til kundene som gjerne kjedene ikke har mulighet til å gi. Begge foto: Maria E. Trondsen
STÅR STØDIG. Fredric Lundstrøm og Rune Hansen hos Rognan jernvare frykter ikke for handelslekkasjen til større steder, fordi de er en uavhengig forretning som kan tilby en service til kundene som gjerne kjedene ikke har mulighet til å gi. Begge foto: Maria E. TrondsenGOD SERVICE. Rognan jernvare er nominert som en av seks kandidater til årets servicepris i Salten, på grunn av servicen de gir til kundene sine.

Nå kan de bli best i Salten på service

- Man yter jo den servicen man gjerne ville hatt selv. Pluss litt ekstra, sier Rune Hansen ved Rognan jernvare.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Nå er den allsidige butikken på Rognan nominert til Serviceprisen 2017.

De konkurrerer mot størrelser som Iris Miljøtorget, den populære kaffebaren Babel og K. Hansen optikk i Bodø.

- Man yter jo den servicen man gjerne ville hatt selv. Pluss litt ekstra, sier daglig leder Rune Hansen.

Nominasjonen

Slik lyder nominasjonen, som kommer fra en svært fornøyd kunde;

«Folkene på Rognan jernvare som skal ha ekstra ros! Mye snø og husets snøfreser nektet å starte. Jeg ringte Rognan jernvare og spurte om de kunne hente snøfreseren for å gi den nødvendig overhaling. Ikke lenge etter var snøfreseren hentet, reparert og returnert. I tillegg fikk jeg gode råd, til tross for at snøfreseren ikke en gang var kjøpt der. Jeg fikk i høyeste grad bedre service enn jeg kunne vente!»

- Hvordan føles det å motta slik ros om seg selv?

- Det er klart at det er stas å bli satt pris på, og jeg tror det er positivt for bedriften, sier butikksjefen.

Han har imidlertid beina solid plantet på gulvet blant grillkull og spylevæske, og lar slett ikke rosen sette ham ut av spill.

- Om vi kommer til å vinne? Nei, det tror jeg ikke, sier han stoisk og peker på det faktum at de ligger i hard konkurranse, og at konkurrentene har flere potensielle stemmegivere enn Saltdal med «bare» rundt 4.800 innbyggere.

Snø ga pluss

De ansatte kan knapt huske episoden med snøfreseren under en snørik og travel periode i vinter.

Denne sesongen har de nemlig solgt over 35 snøfresere. Til sammenligning gikk det bare et par stykker i fjor vinter.

- Dere trenger ikke akkurat å frykte handelslekkasjen til Fauske og Bodø?

- Nei, den går nok litt begge veier. Det er flere og flere fra Fauske som kommer hit. Det kan være at de vil ha hjelp med motorsaga eller andre ting.

Kjøkken og hage

I 2001 åpnet butikken dørene, og her er det alt fra kakeformer til gressklippere, hagemøbler og verktøy. At de trekker kunder helt fra Fauske, tror de skyldes at de står fritt til å tilby en annen service enn de store kjedene.

- Så har man jo litt kunnskap etter 30 år, sier Rune Hansen, som har jobbet i jernvarebransjen siden i 1986.

Da på Drage Jern, som lå der Rema 1000 befinner seg i dag.

Metervare

Som på en god gammel kolonial kan man få kjøpt kjetting og tau i den lengden man ønsker, mens man andre steder som regel må ty til ferdig oppmålte lengder. I tillegg til varesalget driver forretningen med logopress av arbeidstøy, til idrettslag og foreninger.

Sammen med de to ansatte Line Rød og Fredric Lundstrøm omsatte Rune Hansen i fjor for 10 millioner kroner.

Opplyst-konferansen

Vinneren av Serviceprisen skal kåres under næringskonferansen «Opplyst 2017» den 4. mai på Scandic Havet.

Konferansen retter seg mot næringslivet i Saltenregionen og alle de som brenner for vekst og utvikling i Saltenregionen.

De øvrige nominerte er Babel barista og hjemmebakst (kandidat nummer 1), Iris miljøtorg (3) og K. Hansen Optik (4), alle hjemmehørende i Bodø, i tillegg til Sport 1 Dybvik (2) på Ørnes.

Fortsatt er det mulig å stemme på de seks kandidatene, og fristen er torsdag 27. april.

Det er Avisa Nordland som står for utdelingen av prisen. Stemmene kan sendes per SMS til 2005 med kodeord anservice eller på epost til serviceprisen@an.no.

Powered by Labrador CMS