Sulitjelma skole har både gode utearealer og nærhet til naturen. Det gir muligheter for spennende og god læring også utenfor klasserommene. Foto: Espen Johansen
Sulitjelma skole har både gode utearealer og nærhet til naturen. Det gir muligheter for spennende og god læring også utenfor klasserommene.

Synspunkt:

Miljøet er avgjørende for elevenes trivsel

Mandag tok mange barn på seg skolesekken for første gang. Det hviler et enormt ansvar i det å gjøre skoletiden best og tryggest mulig.

Publisert Sist oppdatert

Deler av denne teksten ble publisert til skolestart i 2018, men mange av utfordringene er de samme i år.

Lærerne som får ansvar for både førsteklassingene, men også andre elever i systemet, har en utrolig viktig oppgave foran seg. De skal gi dem en best mulig start på det som for mange blir et langt utdanningsløp.

Det er ikke bare læring de skal sørge for.

Skolen er også en arena der man skal ta til seg ting som orden og oppførsel, både overfor lærere og medelever.

Å skape et godt miljø i klasserommet og skolegården er avgjørende for den enkelte elevs trivsel.

Det har lenge vært fokus på mobbing og skolene jobber hardt med å holde det så nært null-nivå som mulig.

Den jobben må fortsette med stor kraft, og man må ta inn over seg at det skjer på andre måter enn tidligere. En stadig mer digital hverdag gir helt andre utfordringer enn for bare et tiår siden.

Barn kan bli merket for livet dersom de blir utsatt for mobbing eller blir fryst ut.

Det kan være så enkelt som å bli valgt sist i gymmen hver gang. For det skal spilles fotball og lekes. Det er bare å håpe på flest mulig jevne kamper i friminuttene og lek som inkluderer alle.

Her bør også foreldrene på banen og ta en prat med sine håpefulle, slik at barna selv kan ha verktøy til å velge inkludering foran ekskludering.

Mer digital hverdag skaper nye utfordringer

Lærerne, noen av dem helst ferske de også, har nå tatt steget inn i elevenes liv som en av de personene barnet ser mest til og har mest med å gjøre i mange år framover.

I det ligger et voldsomt ansvar, og det er å håpe at lærerne, sammen med foreldre og barna, får ut det beste av hver enkelt - på mange ulike omårder.

Jeg kan for egen del si at i alle fall to, om ikke tre av mine lærere var helt avgjørende for at jeg jobber med det jeg jobber med.

De oppmuntret skrivelysten og økte ferdighetene. De gjorde meg glad i språket, og det har jeg fortsatt å være.

Overgangen fra en aktiv hverdag i barnehagen til en mye mer stillesittende skoledag kan for mange krabater fulle av energi, bli problematisk.

Jeg tror også det er viktig at skolene legger til rette for aktivitet i skoledagen, spesielt for de aller minste - og ikke bare i kroppsøvingstimene.

Vestmyra skole er blant skolene som har et fantastisk uteområde som er kjempegodt egnet til både læring og aktivitet. Jeg håper det blir brukt så ofte det er mulig, og oppfordrer til å planlegge aktiviteter som gjør at klasserommet kan flyttes ut.

Ved andre skoler er det også gode muligheter, dersom man bare har fokus på det.

Flere skoler har naturen rett utenfor døra, og for eksempel Sulitjelma skole er veldig flinke til å flytte skoledagen ut og skape læring med prosjekter under åpen himmel, ikke bare i klasserommet.

Det er bare å sette pris på dem som tatt valget om å bli lærer, og jeg ønsker dem lykke til av hele mitt hjerte.

Jeg har prøvd det selv, og kan skrive under på at det kan være utfordrende, men også veldig givende.

Jeg håper alle som hadde skolestart på mandag, uansett klassetrinn, fikk en god start på et spennende, innholdsrikt og trygt skoleår.

Powered by Labrador CMS