HOLDER DETTE? Når man passerer jernbanebrua og videre mot E6, er dette ensomme 40-skiltet stridens kjerne. Hvis man kommer fra Hauan, er dette den første indikajsonen på at fartsgrensa endres. Om det er nok, kan ikke engang Statens Vegvesen svare klart på. Foto: Helge Simonsen
HOLDER DETTE? Når man passerer jernbanebrua og videre mot E6, er dette ensomme 40-skiltet stridens kjerne. Hvis man kommer fra Hauan, er dette den første indikajsonen på at fartsgrensa endres. Om det er nok, kan ikke engang Statens Vegvesen svare klart på.

Flere har blitt bøtelagt på strekningen:

Mener 40-sonen ikke er gyldig

Det er strid om 40-sonen i Terminalveien på Fauske faktisk gjelder om man kommer fra Hauan. Det hevdes at skiltingen ikke er i henhold til loven.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Etter at trafikken langs Terminalveien på Fauske økte i forbindelse med etableringen av næringsvirksomhet ved Krokdalsmyra og bygging av et stort antall boliger, ble det bestemt at fartsgrensen fra jernbanebrua og mot E6 skulle settes ned.

Den gikk fra å være 60 kilometer i timen, og til 40-sonen som gjelder i dag. Men nå er det flere som stiller spørsmål ved om fartsgrensa faktisk gjelder, på grunn av at den er feil skiltet. For det er kun ett skilt som er satt opp der 50 kilometer i timen går over til å bli 40.

Det har vært gjentatte fartskontroller på strekningen, og delt ut mange bøter på grunnlag av at det er 40-sone på stedet.

Skal være to

Sakens kjerne er at endring av fartsgrense skal i utgangspunktet varsles med skilt på begge sider av veien. Om det kun er på den ene siden er det kun som en påminnelse av fartsgrensa å regne.

Når man kommer fra jernbanegata og tar til venstre mot handelsparken, er det korrekt med ett skilt i 40-sonen, i og med at det er grensa i veien man kommer fra også er 40 kilometer i timen.

Problem fra Hauan

Når man kommer fra Hauan-siden er saken en annen. På grunn av veiarbeid i Rognveien er den eneste veien fra Hauan via krysset mellom Rognveien og Gryttingveien. Her er det skiltet med opphevelse av 30-sonen, noe som gjør at det går over til å være en fartsgrense på 50 kilometer i timen.

Det innebærer at det ifølge forskriften skal skiltes på begge sidene av veien, i hvert fall med første øyekast på forskriften.

Uklart

For vegvesenet selv operere med to definisjoner av nødvendigheten for skilting på begge sider av veien. I skilthåndboka til Statens Vegvesen står det som følger:

”Skilt 362 (forbudsskilt, red anm) settes opp der særskilt fartsgrense begynner eller endres. Der dette er på fri vegstrekning skal skilt 362 settes opp på begge sider av kjørebanen, og skal ikke kombineres med andre skilt. Når særskilt fartsgrense starter på sideveg umiddelbart etter vegkryss utenfor tettbygd strøk, skal skilt 362 plasseres minst 50 m etter krysset, og det er som regel tilstrekkelig å sette opp skilt bare på høyre side av vegen.”

- Ikke fått svar

Det er over ett år siden skiltplanen for strekningen ble vedtatt, og kommunen sendte den ut på høring hos blant annet Statens Vegvesen.

- Vi har tross gjentatte henvendelser til vegvesenet ikke fått tilbakemelding fra dem på skiltplanen. Vi har sendt en ny forespørsel om svar fra kommunen i forrige uke, så vi avventer å se på om de svarer oss denne gangen, sier Trond Heimtun, kommunalsjef for plan, eiendom og samfunnsutvikling i Fauske kommune.

Powered by Labrador CMS