VIKTIG. Ottar Skjellhaug sier det er uhyre viktig å få gang- og sykkelveien langs Riksvei 80 bygd helt til Røvik. - Det kan ikke være sånn at Vegvesenet lokker med sykkelvei, så blir det aldri noe av. Det har tatt altfor lang tid, sier han. Foto: Frida Kalbakk
VIKTIG. Ottar Skjellhaug sier det er uhyre viktig å få gang- og sykkelveien langs Riksvei 80 bygd helt til Røvik. - Det kan ikke være sånn at Vegvesenet lokker med sykkelvei, så blir det aldri noe av. Det har tatt altfor lang tid, sier han.

Legger press på Vegvesenet

Ottar Skjellhaug (Ap) sier det er uaktuelt å ikke lage gang- og sykkelvei helt til Røvik.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Det var en av forutsetningene vi hadde når det var snakk om bompenger knyttet til Veipakke Salten, sier Ottar Skjellhaug, som også er leder for Plan- og utviklingsutvalget i Fauske kommune.

Skjellhaug legger hele ansvaret på Statens vegvesen.

Vedtok fase 1

I 2005 ble det vedtatt i kommunen at gang- og sykkelveien mellom Stranda og Røvik skulle være en del av Veipakke Salten, fase 1.

Året etter kom et endret vedtak. Der står det at det er planlagt å bruke ti millioner kroner på gang- og sykkelvei mellom Stranda og Klungset. Når det gjelder veien videre fra Klungset til Røvik, skulle dette kostnadsberegnes etter at reguleringsplanen lå klar.

Denne planen ble for øvrig vedtatt av kommunestyret i 2008.

Ikke penger

I lørdagens utgave av Saltenposten uttalte Arild Hegreberg i Statens vegvesen at det aldri var bevilget penger helt til Røvik i utgangspunktet.

- Det er uaktuelt at det ikke finnes penger til å gjøre sykkelveien ferdig. Vegvesenet kan ikke skyve ansvaret over på staten, sier Skjellhaug.

Han mener at de ikke kan godta at Vegvesenet bare bygger ut litt og litt.

- Det er Vegvesenet som må sørge for at de har nok penger, legger Skjellhaug til.

Stortingsvedtak

Stortinget vedtok fase 1 i 2007. Der ble det slått fast at det var fire veistrekninger som skulle utbedres.

Riksvei 17 mellom Tverlandet og Godøystraumen, samt Mjøneskleiva, Røvik til Strømsnes og gang- og sykkelvei mellom Stranda og Klungset. Alle sistnevnte er knyttet til Riksvei 80.

Hva fase 2 angår, gjelder dette Tverlandsbrua og Bypakke Bodø.

- Ingen bombe

Hegreberg kunne anslå at prislappen på sykkelveien så langt ligger på rundt 20 millioner kroner. Altså dobbelt så mye som først tenkt.

Store utfordringer med tanke på blant annet kvikkleire har ført til ekstra kostnader.

- Det må ikke komme som en bombe at det blir ekstra kostnader enn først antatt. At det er kvikkleire i området har vært kjent lenge. Og det må de også ta høyde for når de skal bygge vei, sier Skjellhaug.

Siste stykke

Arbeidet med sykkelveien ble påbegynt på nyåret 2012. Den gangen ble det laget sykkelvei fra Stranda til innkjørselen til Erikstad gravlund.

Etter hvert har den blitt bygd videre utover mot Klungset. Siste stykke til Ytre Klungset er på 400 meter og skal forhåpentligvis stå klar til skolestart høsten 2014.

Powered by Labrador CMS