KREATIVE. Koronakrisen fikk kvinnebedrifter i Misvær til å tanke kreativt. Fra venstre Torill Haubakk fra Torills blomster, Hanna Tidslevold fra Urtehagen på Tofte, Kathrin Johansen fra Misværgeitas delikatesser og Anette Morsund fra Amors butikk. Foto: Ole Kristian Andreassen
KREATIVE. Koronakrisen fikk kvinnebedrifter i Misvær til å tanke kreativt. Fra venstre Torill Haubakk fra Torills blomster, Hanna Tidslevold fra Urtehagen på Tofte, Kathrin Johansen fra Misværgeitas delikatesser og Anette Morsund fra Amors butikk.

Krisen førte dem sammen

(MISVÆR) Korona-krisen førte til at fem kvinner med hver sin bedfrift startet et nyttig samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har flere ganger snakket om å samarbeide, men krisen måtte til før samarbeidet ble en realitet, sier kreative kvinner i næringslivet i Misvær. De skapte et nytt produkt basert på blomster og mat.

Fem kvinner

Fire av de fem kvinnene er samlet på Amors butikk. Det er Torill Haubakk fra Torills blomster, Hanna Tidslevold fra Urtehagen på Tofte, Kathrin Johansen fra Misværgeitas delikatesser og Anette Morsund fra Amors butikk.

I tillegg bidrar også Bakerverkstedet Salten og Ann Grete Kvikstad i prosjektet.

I frokostpakka de tilbyr har de med bacon fra Lundal i Breivik og egg fra Demmo gård på Støvset.

Da krisen traff

Kvinnene som i hovedsak har enkeltmannsbedrifter, kunne ikke ta ut lønn i mars eller april da inntektene sank med over femti prosent. Da kom ideen om å lage en frokostpakke for salg i helgene, der folk ringte inn bestilling om formiddagen, for så å hente ferdig frokostpakka på Tofte om ettermiddagen.

Regjeringens tiltakspakke for små bedrifter traff ikke næringslivet i Misvær, og kvinnene har ikke mottatt fem øre i støtte.

Take-away

Uten lønn i to måneder berget Urtehagen seg på salg av "takeaway-mat", Anette Morsund "tok seg på tak" og laget varer for senere salg, som strikking av ullbukser til sying av vesker og hjerteputer.

- Starten på koronaen var en merkelig tid der jeg ble passiv og tiltaksløs, sier Hanna Tidslevold.

Introduserte til påske

- Vi introduserte frokostpakka til påske og 17. mai. Nå utvider vi tilbudet til å gjelde for hele sommeren, sier de fire.

Anette Morsund smetter inn med at folk ikke er klar over at de trenger dette tilbudet der de kan hente alt de trenger for et herlig måltid på ett sted.

- Blir etterspørselen stor nok kjører vi ut maten til kundene, sier hun.

En del av kulturveien

Samarbeidet om frokostpakka er en del av kulturvei-prosjektet, og heter "Smaken av kulturveien"

- Kulturveiprosjektet har hjulpet oss med markedsføring. Skulle det komme en ny bølge koronasmitte er vi forberedt, sier de innovative kvinnene i Misvær.

Powered by Labrador CMS