HINDRER FERDSEL. Bane NOR vil sette opp et viltgjerde fra Kjemåga til Rusånes som vil hindre ferdselen til både mennesker og dyr i området, blant annet til Kjemågafossen. Statskog mener Bane Nor må tilrettelegge mye mer for ferdsel i området hvis gjerdet blir en realitet Foto: Sylvia Bredal
HINDRER FERDSEL. Bane NOR vil sette opp et viltgjerde fra Kjemåga til Rusånes som vil hindre ferdselen til både mennesker og dyr i området, blant annet til Kjemågafossen. Statskog mener Bane Nor må tilrettelegge mye mer for ferdsel i området hvis gjerdet blir en realitet

Krever kulvert hvis det kommer viltgjerde

Statskog mener Saltdal kommune må kreve at Bane Nor må bygge en kulvert ved Kjemåga dersom de realiserer planene sine om et viltgjerde fra Kjemåga til Rusånes.

Publisert Sist oppdatert

- En kulvert her vil sikre både dagens og framtidens turgåere og jegere en adgang til et mye benyttet friluftsområde, skriver Jan Normann Nilsen som er Statskogs regionsjef Salten.

Bane Nor vil sette opp et viltgjerde langs jernbanelinjen fra Kjemåga til Rusånes. Det skal hindre påkjørsel av rein og elg, men gjerdet vil også stenge ferdselen til folk.

- Strenge krav

I et brev til Bane Nor og Saltdal kommune viser Jan Normann Nilsen til at det satses på turisme og vandring i fjellet. Det er lagt nasjonale, fylkeskommunale og kommunale føringer gjennom Saltdal kommunes kommuneplan samfunnsdel om denne satsningen.

Han mener Saltdal kommune må stille strenge krav til avbøtende tiltak overfor tiltakshaver Bane Nor.

Statskog SF mener planene for gjerdet krever en konsekvensutredning for friluftslivet, og de stillerr også krav om dette.

Mange årsverk

I brevet viser Nilsen til at Storjord-Kjemåga er et område hvor Statskog over mange tiår har lagt til rette for friluftsliv i området. Storjordområdet er en helårlig turistdestinasjon med et 30-talls årsverk.

Han ramser opp Nordland Nasjonalparksenter, Adde Zetterquist kunstgalleri, Saltdal Turistsenter AS, Storjord Hotell og Statskog med sine historiske bygninger Skogvokterboligen og Klengstua.

Jakt

Nilsen viser også til at området langs Nordlandsbanen, Lønsdal-Kjemåga-Rusånes, er et riktig område for rype-og elgjakt. Området et viktig område for vintertrekk for fjellrype og hekkeområde for lirypa. I tillegg blir elgjakta berørt, og det sdamme blir elgtrekk.

- Tilgang til jaktområdet blir betydelig eller helt innskrenket hvis ikke avbøtende tiltak blir tatt med i Bane Nors planer for bygging av viltgjerde. Dette vil medføre at elgvald blir vanskeligere å få solgt til storviltjegere og med økonomisk tap for Statskog, skriver Jan Norman Nilsen

Statskog er også opptatt at det blir satt påsatt fugleskremmere på topp av gjerdet.

Viktig sti

Statskog har en tursti som kommer opp ved Kjemågafossen. En del av turstien går langs kanten av jernbanen til parkeringsplassen sør for Kjemåga stasjon. Stien følger jernbanen i en distanse på cirka 400 meter.

- Statskog forlanger at det blir tatt betydelig avbøtende tiltak som kan bidra til at grunneiers, friluftsbrukernes og jegers interesser blir ivaretatt. Det er viktig at viktig at stien langs jernbanen blir av en bredde som gjør det mulig for at gående og syklende kan ferdes på en trygg måte.

Snøskuter

Statskogs Fjelltjeneste vil ha store problemer med å utføre oppsyn med snøskuter vintertids i Saltfjellet/Svartisen nasjonalpark og Saltfjellet landskapsvernområde på området sør/vest for Kjemåga-Rusånes.

- Det bør lages et krysningspunkt for snøskuter ved Tretnes stasjon, konkluderer Statskog-sjefen med.

Større trafikk

I tillegg passerer DNTs turistløype Kjemåga. Fra nyttår starter Nordland Fylkeskommune, Friluftsrådene i Salten/Helgeland og Statskog et treårig prosjekt for å utvikle Nordlandruta som går fra Børgefjell i sør til Bjørnefjell i nord. Dette vil medføre en utvikling av turisme gjennom større vandring og større trafikk etter DNTs rute.

I dag er ruta på 650 kilometer med 24 deletapper, 30 hengebruer, 40 overnattingsteder, 26 DNT-hytter og 14 turistbedrifter, skriver Jan Normann Nilsen i brevet.

Powered by Labrador CMS