BYTTER LOKALE. Audun Krarup Jonassen har vokst seg ut av lokalet han er i nå, og skal flytte inn i Smartgården. Arkivfoto: Maria E. Trondsen
BYTTER LOKALE. Audun Krarup Jonassen har vokst seg ut av lokalet han er i nå, og skal flytte inn i Smartgården. Arkivfoto: Maria E. Trondsen

Klestrykk.no vokser ut av lokalene

Audun Jonassens butikk flytter inn i Fauske amfi.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Klestrykk.no ble startet på et lite soverom i Hemsedal, men tvinges nå for tredje gang å flytte på grunn av plassmangel. Senterleder for Fauske Amfi Ann Mari Zahl fridde til Audun Krarup Jonassen med større lokaler, og gründeren sa ja, står det i en pressemelding.

Inn i smartgården

Fauske Amfi eier den såkalte smartgården hvor klestrykk.no skal flytte inn i løpet av vår/sommer. Med 280 kvadratmeter håper Audun å ha nok plass til dagens prosjekter og de planene han har for bedriften Perfect Line AS de neste årene.

- Jeg har mange gode minner fra smartgården. Her brukte jeg mange sparepenger på modellfly og Lego som liten og dagdrømte og beundret alle de fine lekene jeg ikke hadde penger til. Jeg håper lokalets tradisjon med å være fylt med lek kan videreføres med www.Klestrykk.no.

Kjøpte opp Bajas

Veksten til Perfect Line AS som driver Klestrykk.no har vært fin siden Audun Krarup Jonassen og kona flyttet fra Hemsedal til Fauske for nesten fem år siden. I fjor kjøpte Perfect Line AS opp konkursboet til iFront Tekstiltrykk som også var mer kjent for Ekte Bajas. Et klesmerke som lager masse tullete tekster og nordnorsk humor på t-skjorter. Perfect Line AS har nå også fått registrert varemerket «BAJAS» som gir enerett til bruk av navnet kommersielt i flere klasser. Som følge av dette oppkjøpet og satsningen har det blir svært trangt om plassen med flere maskiner og økning av flere tusen t-skjorter til lageret.

Sender ut 90 prosent

- Situasjonen jeg befinner meg i nå minner meg om når jeg startet opp klestrykkeriet i et lite soverom i Hemsedal. Når man har alt for liten plass, så blir det fort kaos og vanskelig å få orden på alt. I den skalaen og formen som www.Klestrykk.no har tatt nå, så hadde det kanskje passet bedre å flytte ut av sentrum og inn i noen større lokaler som var spesialtilpasset produksjon, vareflyt og nettbutikk. Over 90 prosent av omsetningen min sendes ut av Fauske, så er ikke avhengig av lokalmarkedet på samme måte som mange andre butikker. Men jeg kjenner et ansvar og sterkt ønske som gründer for å ta min del av ansvaret for å holde liv i sentrum av Fauske så lenge det er mulig.

- Må tilpasse seg

- Er det nettbutikkindustrien som har skapt så mange tomme lokaler på Fauske?

- Det kommer hele tiden nye trender i de forskjellige markedene. Vi har lenge sett en enorm økning av omsetning på internett. At nettbutikkindustrien har økt så mye ser jeg først og fremst som en stor mulighet for Fauske fremfor noe truende for butikklokalene på Fauske. Vi ligger geografisk bra til for å sende post raskt til hele landet. Vi trenger ikke ligge i Oslo for å lykkes med nettbutikk. Faktisk så er Oslo den byen www.klestrykk.no omsetter og sender mest til i Norge. Jeg tror heller lokale bedrifter på Fauske må bli flinkere til å tilpasse seg internettindustrien. Tenk at vi på Fauske kan konkurrere med Karl Johans gate i Oslo bare på grunn av internettindustrien og samtidig kan kombinere det med en fysisk butikk i gata. Så jeg er veldig optimistisk for mulighetene på Fauske fremover på grunn av de økende trendene for e-handel, sier Audun

Kan bli

- Noen skylder på at det er de store kjøpesentrene som truer de lokale butikkene og skaper tomme lokaler. Hva tenker du om det?

- Takket være en fantastisk dialog med senterleder på Amfi Fauske Ann Mari Zahl og driftsleder Geir Fredrik Helland, så har jeg sett det mulig å forbli i sentrum nå når jeg trenger større lokaler fremfor å flytte ut av sentrum. De har vært utrolige flinke til å se muligheter slik at jeg som liten butikkeier har fått tillit og trygghet til å ta neste skritt med bedriften.

Audun er ikke redd for kjøpesentrene, for de er kommet fordi vi som forbrukere setter behovet om å ha alt samlet på en plass som et veldig viktig behov.

- Vi er verdensmestere på ski, men vi liker ikke å gå så langt når vi skal handle. Kjøpesentrene har også utfordringer med å tilpasse seg nettbutikkindustrien. Så jeg vil heller tenke på kjøpesenter som potensiell samarbeidspartner og nøkkelspiller for et levende lokalsamfunn på Fauske med færre tomme butikklokaler, sier Audun.

- Tøff konkurranse

- Du som er senterleder Ann Mari Zahl. Er det også tøft å drive et fysisk kjøpesenter i dag når man får kjøpt alt på internett?

ANNONSE

- Ja, vi som Amfi kjøpesenter er ikke fratatt konkurransen med internett, men her må vi også tilpasse oss og finne de gode mulighetene og løsningene. Den gode følelsen av å finne noe fint og kjøpe det i en fysisk butikk står heldigvis fortsatt som et sterkt behov for forbrukerne.

- Jeg har også lyst å se at det er masse liv i sentrum av Fauske. Og den tomme smartgården er et lokale vi lenge har hatt lyst å fylle selv om det er et lokale utenfor selve kjøpesenteret. Jeg tenkte Auduns sin bedrift kunne passe godt inn i lokalet, for jeg så helt tydelig at han trengte mer plass for å få frem sine produkter på en best mulig måte og for å få bedre arbeidsforhold. Vi jobber nå med planene på oppussing av lokalet innvendig og utvendig, dette vill ta litt tid, så vi vet ikke helt nøyaktig når tid det blir ny åpning. Vi gleder oss til Audun er på plass.

Powered by Labrador CMS