GODTAR LØYPE. Statsforvalteren i Troms og Finnmark mener skuterløypa mellom Skaiti og riksgrensen ikke vil være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften i Balvatn reinbeitedistrikt. Foto: Hjørdis Bredesen
GODTAR LØYPE. Statsforvalteren i Troms og Finnmark mener skuterløypa mellom Skaiti og riksgrensen ikke vil være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften i Balvatn reinbeitedistrikt.

Klage på snøskuter-løype avvist

Statsforvalteren i Troms og Finnmark har avvist en klage på ei skuterløype mellom Skaiti og svenskegrensen som Saltdal kommune godkjente i mars i fjor.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Kommunen fikk inn åtte klager på skuterløypa, men de tok dem ikke til følge. Klagene ble deretter sendt til Statsforvalteren i Troms og Finnmark.

Fra før av hadde Statsforvalteren i Nordland konkludert med at skuterløypa ville være til vesentlig skade for reindriften.

Klagene kom fra Forum fra natur og friluftsliv (FNF) Nordland, Semisjaur-Njarg Sameby, Graddis hytteforening, Jan Erling Wasmuth, Kjell-Gunnar Brenna, Lisa Dillan, Therese Elina Bredesen og Maria Bredesen.

FNF Nordland mener skuterløypa ikke tar godt nok var på naturmangfoldet, at den er til vesentlig skade for reindriften og at den ikke tar nok hensyn til friluftsliv og støy.

Negative konsekvenser

Graddis hytteforening mener ei skuterløype vil føre til støy, og at den blir lagt i et område som blir brukt til friluftsliv og jakt.

Semisjaur-Njarg Sameby frykter for at snøskuterkjøring på svensk side vil ha negative konsekvenser for reindriften, spesielt i sårbare perioder slik som før og unde kalvingen.

Saltdal kommune mener samenes bekymringer for at løypa vil føre til økt trafikk av snøskutere på svensk side, er et svensk anliggende.

- Det er Arjeplog kommune som må fatte et forbud mot skuterkjøring her, mener Saltdal kommune.

Økt smugling?

Elina Bredesen og Maria Bredesen etterlyser informasjon til fastboende, hyttefolk og campingfolk.

De mener at det er støy nok fra campingplassen, og tror slitasjen på Skaitiveien blir betydelig.

- Løypa kan også gi næring til smugler-aktivitet, påpeker de også.

I sin vurdering skriver Statsforvalteren i Troms og Finnmark at Saltdal kommune ikke har noen plikt på seg for å vurdere konsekvensene av skuterkjøring på svensk side.

- Skuterkjøring på svensk territorium reguleres av svensk lov og må reguleres av svenske myndigheter, er konklusjonen hans.

- Men kommunen burde hatt en bestemmelse om at løypa stenges når det vedtas forbud mot skuterkjøring på svensk side, slik at skuterkjørere ikke ledes inn i et forbudsområde.

Stenge på kort varsel

Mens Statsforvalteren i Nordland frarådet kommunen å opprette skuterløypa mellom Skaiti og riksgrensen av hensyn til til en samlet belastning for reindriften, mener Statsforvalteren i Troms og Finnmark at løypa ikke vil være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften i Balvatn reinbeitedistrikt.

- Forutsetningen er at kommunen stenger løypa på kort varsel når reindrifta ber om det, og at de aksepterer løypa, skriver Statsforvalteren.

Han påpeker at dersom Balvatn reinbeitedistrikt hadde klaget og motsatt seg opprettelse av løypa, ville saken stilt seg annerledes. Det er på grunn av det sterke rettsvernet reindriften har.

Statsforvalteren i Troms og Finnmark skriver også at vurderingen om løypa er til vesentlig skade eller ulempe for reindriften, kan endre seg dersom beitebruken endrer seg, blant annet på grunn av klimaendringer.

Statsforvalteren er klar over at en skuterløype i dette området ikke blir like attraktiv for friluftslivet, og at de blir fortrengt.

- Det er betimelig å sette spørsmålstegn ved om frilufts-interessene, med dagens ordlyd, har et tilstrekkelig rettsvern i forhold til intensjonen bak loven. Slik vi forstår bestemmelsen vil det i stor grad være opp til kommunens stemme-berettigede innbyggere å avgjøre om kommunestyrets vektlegging av firliufts-interessene er tilfredsstillende ved slike interesse-konflikter, skriver Anders Tandberg og Iris Rita Hallen hos Statsforvalteren i Troms.

Powered by Labrador CMS