HISTORIER. Leselysthuset med Astri Larsen, og Saltdal Turistsenter har fått hver sin historie publisert på Facebook Foto: Sverre Breivik
HISTORIER. Leselysthuset med Astri Larsen, og Saltdal Turistsenter har fått hver sin historie publisert på Facebook

Kampanje for lokal handel i korona-krisen

Formannskapet i Saltdal har bevilget 25.000 kroner til en markedsføringskampanje for handels- og servicenæringen i Saltdal.

Publisert Sist oppdatert

Kampanjen har fokus på hvor viktig det er å støtte nærbutikkene og lokal handel i den vanskelige tiden som koronapandemien har forårsaket, går det fram av en pressemelding.

"Storytelling"

Kampanjen er et samarbeid mellom Saltdal Handelsstand, Saltdal Kommune og Saltdal Utvikling KF med "storytelling" som metode.

Talspersoner fra fem ulike bedrifter representerer handels- og service bedriftene i Saltdal, og forteller hvordan de møter koronakrisen i sin bedrift, hvorfor Saltdal er viktig for dem, og hvorfor handle lokalt i Saltdal.

Beholde omsetning

Til tross for de utfordringene som handels- og servicenæringen har møtt de siste ukene har de samtidig gjort en ekstraordinær innsats for å opprettholde så mye som mulig av sin omsetning.

Samtidig har media hatt stort fokus på permitteringer, stengte bedrifter, og reduserte åpningstider.

Handlevaner

Denne kampanjen skal vise at de fleste fremdeles har åpent, selv om noen kan ha noe reduserte åpningstider. Kampanjen skal skape en positiv bevisshet om hvor viktig det er å ta vare på hverandre og på lokalsamfunnet.

Man ser også at Koronakrisen endrer folks handlevaner og handlemønster. Noe av dette er midlertidig mens andre kan bli varige, og det er viktig å fange opp signalene og at handelen justerer seg etter disse.

Kommuniserer

Kampanjen kommuniserer gjennom digitale medier via tekst og foto, der ulike bedrifter representerer spennet i handels- og servicenæringen i Saltdal.

Det er viktig å kommunisere ut god informasjon om dagens situasjon og ikke minst at det vil komme dager etter disse.

Powered by Labrador CMS