BRUK KUNNSKAPEN. - Det er avgjørende å bruke den kunnskapen du har, stor eller liten, når du plutselig står oppi en slik situasjon, sier Torfinn Sollund, Ernst Piel og John Kristian Magnussen. Senest fredag for tre uker siden berget slik kunnskap ett av deres liv, da John Kristian fikk kraftig hjertesvikt med påfølgende hjertestans. Foto: Espen Johansen
BRUK KUNNSKAPEN. - Det er avgjørende å bruke den kunnskapen du har, stor eller liten, når du plutselig står oppi en slik situasjon, sier Torfinn Sollund, Ernst Piel og John Kristian Magnussen. Senest fredag for tre uker siden berget slik kunnskap ett av deres liv, da John Kristian fikk kraftig hjertesvikt med påfølgende hjertestans.

- Jeg var død, men lever igjen fordi folk brukte kunnskapen sin!

John Kristian Magnussen oppfordrer alle til å lære seg, eller friske opp kunnskapene om livreddende førstehjelp - og ikke nøle med å bruke den.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: I 2016 fikk 3.163 nordmenn hjertestans. Bare 14 prosent overlevde, ikke alle uten varige skader.

For tre uker siden fikk John Kristian det selv, var uten puls i mange minutter...

Når risikoen for skader kan øke med 10 prosent per minutt hvis det ikke gjøres noe, så er den klare oppfordringen fra de tre:

- Bruk handlekraft. Gjør noe, og vær oppdatert på førstehjelp.

Varslings-app

- I Tromsø kom jeg, etter at jeg kviknet til, i kontakt med en redningsmann på Luftambulansen. Han snakket varmt om en app de har som folk bør ha på telefonen sin. Når man aktiverer den så sender den koordinatene på hvor du er, til dem. Man trenger ikke si et ord. De blir automatisk varslet. Jeg fikk høre om mange gode eksempler på at den har vært avgjørende, sier John Kristian Magnussen.

Rask handling

Han er glad for at det fredag 25. mai var mye handlekraft hos medpassasjerer og NSB-ansatte på toget, og at de brukte den.

- Kunnskapen ble brukt fort og det var nok av den. Og heldigvis var ambulansen raskt på plass.

Har erfaring

- Jeg har en arbeidsgiver med fokus på HMS, HLR, og øyeblikkelig hjelp. Vi har en runde på det hvert tredje år, sier Ernst Piel, som sammen med Torfinn Sollund raskt fikk begynt med helt avgjørende hjelp til John Kristian.

Det er han glad for.

Torfinn har erfaring fra mange år i brannvesenet, men sier at når det var en kompis som lå der, endret det situasjonen. Likevel klarte han å gjøre det han måtte gjøre.

Hjertestarter

I tillegg hadde de tilgang på utstyr.

- Det var heldigvis hjertestarter på toget, og det er ikke noe hokus pokus med den. Maskinen forteller deg hva du skal gjøre, sier Ernst.

- Alle vil få det til, man må bare komme i gang, legger Torfinn til.

Brukne ribbein

John Kristian er veldig glad for at stadig flere hjertestartere rundt omkring. Og han kjenner tydelig at han har vært gjennom en stor påkjenning.

- Ribbeina forteller meg at hjertekompresjonen er gjort rett, ler han.

- Det er flere brudd, og vondt å le - men det lever jeg greit med, sier han.

Ernst Piel er veldig opptatt av å ufarliggjøre hjertestartere, og få opp kunnskapen om bruken.

Utstyret i orden

John Kristian møtte nylig, og etter hjertestansen, en kollega fra en tidligere arbeidsplass, som han vet har mye førstehjelpsutstyr.

- Jeg spurte om han visste om alt virker slik det skal, og han sa at «Nå gjør det i alle fall det». Man kan ikke bare ha det, da kan det gi falsk trygghet. Jeg oppfordrer til å sjekke hvor ting er på steder man er ofte, og finn ut om noen på din arbeidsplass har for eksempel diabetes, allergier og lignende. Det kan være avgjørende, sier John Kristian.

- Vær forberedt

- Vær forberedt, ikke på hvis det skjer noe, men når det skjer, sier Torfinn.

- Da legene overtok John Kristian var vi sikre på at vi hadde gjort alt vi kunne. Derfra kunne vi bare håpe, sier Ernst og Torfinn - glade for at det gikk bra denne gangen.

Powered by Labrador CMS