KRITISK. Ronny Borge i Fauske Høyre er provosert over det han mener er et partisk høringsdokument, men fornøyd med at Fauske kan styre selv i skutersaker. Foto: Helge Simonsen
KRITISK. Ronny Borge i Fauske Høyre er provosert over det han mener er et partisk høringsdokument, men fornøyd med at Fauske kan styre selv i skutersaker.

- Jeg har aldri sett noe så partisk

Ronny Borge i Fauske Høyre reagerer kraftig på ordlyden i høringsnotatet om å fjerne 2,5 kilometersgrensen for skuterkjøring.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Jeg har mange år i offentlig forvaltning, både i politiet og politikken. Jeg har gitt høringssvar og lest veldig mange dokumenter men dette er helt uten sidestykke, sier han om det åtte sider lange dokumentet om konsekvenser av å la kommunene selv bestemme i skuterforvaltningen.

- Jeg har aldri lest noe så ensidig og som tar sånn parti ene veien som dette gjør, sier han.

Må læres

Borge reagerer på flere ting. Én av dem er avsnittet om kompetanse hos skuterfører.

- Jeg vet et og annet om ulykkesfrekvens både i trafikken og på skuter. Økt antall skuterfører kan selvsagt føre til flere ulykker. Her i området har vi både denne vinteren og tidligere vintre svært få rapporterte ulykker. Jeg tolker ordlyden i notatet som at det nesten ikke er kvalifikasjonskrav for skuter, og det pekes på at mange førere er uerfarne, sier Borge og fortsetter:

- Det med erfaring gjelder alle kjøretøy. Jeg kan dra på Båt og fritid, kjøpe meg en svær båt med hundrevis av hestekrefter, og det kreves ingenting for at jeg skal kjøre den. Jeg vil se den høringen i en sak som omhandler båtfolket der slikt er et tema... Alle som skal kjøre et kjøretøy skal ha det på førerkortet. Man MÅ ha gyldig kompetansebevis. Dessuten så må alle kjøretøy læres. Ingen er ekspert med en gang.

Her kan du lese hele dokumentet.


Bredt flertall

Han er glad for at det nå blir lokal forvaltning av skuterloven, og sier at i Fauske Høyre møtes det å fjerne 2,5 kilometersgrensen med et stort jublende ja.

- Høyre sentralt er også for det, og et bredt flertall lokalt og på Stortinget er veldig bra. Og det er veldig bra med lokal tilpasning. Det er store forskjeller i Norge. Det kom fram med hytteforbudet og det gjelder også når det kommer til snøskutere, sier han videre.

Borge sier videre om høringsnotatet at uavhengig av hvilken farge man har i politikken, så er byråkratiet veldig sterkt og byttes sjelden ut.

Dobbelt opp

- En annen ting jeg reagerte på var påstanden om at i områder med leiekjøring og det har vi, må man anta økt kjøring med skuter. Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så har jeg hytte utenfor 2,5 km-grensen og kan transportere bagasje. Jeg kan kjøre til hytta fredag og hjem søndag. Skulle jeg hatt leiekjøring må det da kjøres tur/retur begge dager. Det er dobbelt så mye kjøring. Jeg tror jeg er ganske representativ for når det kommer til skuterbruk, fortsetter han.

- At noen kjører litt mer enn meg, enten det nå er til Daja for å drikke kaffe eller noe annet mens jeg er på skitur må være lov. Jeg liker toppturer på ski bedre enn å sitte under skuterhjelmen. Da blir jeg provosert av å bli satt i bås av en byråkrat, sier han, og presiserer at selv om han leser mange dokumenter så er det sjelden han reagerer så sterkt.

Positivt for Fauske

I Fauske har man ifølge Borge jobbet mye med å lage et løypenett som skiller skutere fra skigåere.

- Noen ganger må de møtes, men det skjer stort sett i veldig fredelige former - selv om skispor og skuterspor er tett ved hverandre.

- Jeg tror dette blir positivt for Fauske. I politikken skal vi forvalte lokal bestemmelse på en god måte i kommunstyret.Til beste for skifolk OG de som vil bruke skuter, sier Ronny Borge.

Powered by Labrador CMS