- Inger Ellen er den visjonære og kreative som kommer med geniale ideer. Jeg er mer strukturert og hakket mer tålmodig. Til sammen blir vi en god kombinasjon.
Det sier Christinah Nicolaisen, datter av Inger Ellen Nicolaisen. Hun er konserndirektør i Raise Gruppen. Vi møter henne i de store og flotte lokalene like ved Slottsparken der de har 1.600 kvadratmeter fordelt på tre etasjer.
Fra sitt vakre kontor sentralt i Oslo leder hun 45 medarbeidere i samme bygg. I tillegg kommer alle medarbeiderne i salongene Norge og andre land. Med dem er tallet godt over tusen. Saken fortsetter under bildet
Annonse
Annonse
NOMINERT. Med disse bildene ble Nikita Hair nominert til årets Avant Garde, frisørbransjens kunstnerpris.Stig Bjørnar Karlsen
I de store lokalene i hovedstaden ligger alle funksjonene for støtte og utvikling av hår-kjedene Nikita og Sayso. Der er økonomiavdeling, markedsavdeling, it-avdeling og personalavdeling. I tillegg har de to kjedene driftsleder og regionsledere.
Annonse
- Både Nikita og Sayso er frisørsalonger, men de er for to forskjellige kundegrupper. Nikita ønsker å gjøre folk dobbelt så fin og dobbelt så glad, og Sayso ønsker å gi kundene «no more bad hairdays», forteller Christinah Nicolaisen.
- Vi ønsker å gjøre folk dobbelt så fin og dobbelt så glad
Siste «skudd på stammen» er selskapet IC Scandinavia, hår- og hudprodukter, basert på blant annet olje fra laks, men det lukter ikke fisk. Det er patentert, og det har gått veldig bra veldig fort.
Nøkkelingrediensene er fra og inspirert av Nord-Norge. Det er multer, vann fra Svartisen og omegaolje fra laksen. Det er tre år siden vi begynte og det har gått veldig fort framover.
Annonse
Christinah beskriver seg selv og mamma Inger Ellen som svært forskjellige, men at nettopp denne forskjellen gjør at de samarbeider godt.
- Vi møtes på midten. Hun kommer med ideer. Jeg strukturerer, velger det som er viktigst å gjennomføre.
Saken fortsetter under bildet
NOMINERT. Med disse bildene ble Nikita Hair nominert til årets Avant Garde, frisørbransjens kunstnerpris.Stig Bjørnar Karlsen
Det er et stort selskap de har ansvar for. Nå over tusen medarbeidere i tre land. Det kreves at man hele tiden utvikler seg, gründerspiriten er så viktig å ha med seg hele tiden, men endringene må skje planmessig. Det må være struktur.
For det er mye å holde styr på. Nikita ble kåret til årets frisørforetak i Sverige i fjor. Det er 39 salonger i nabolandet og flere skal det bli. I USA åpnet den første salongen 17. mai. Der er markedet helt annerledes. «Everything is big in America». Hun forklarer at salongen gjerne er dobbelt så stor og kundene går mye oftere til frisør. De føner gjerne håret hos frisør to-tre ganger i uka.
- Hva er din styrke som leder?
- Som leder får jeg tilbakemelding at jeg er inkluderende og åpen. Veldig viktig at medarbeidere syns det er lett å ta kontakt, at man er tilgjengelig og åpen for nye ideer og måter å gjøre ting på. I dag jobber jeg mye med forretningsutvikling, og her har vi sans for nye ideer og forslag.
- Jeg følger lederfilosofien som er «Vi elsker å bygge, vi ser etter løsninger, vi er tydelige, tøffe og troverdige rollemodeller». Her må man gjerne komme med et problem, men du må samtidig komme med to forslag til løsning på problemet. Saken fortsetter under bildet
GJENNOMFØRT. Alle rom, også kantina, er designet for å inspirere de ansatte.Stig Bjørnar Karlsen
Christinah Nicolaisen er 35 år, hun har en samboer opprinnelig fra Mørkved og de har hund. Hun har vært leder i mange år, sin unge alder til tross. Det betyr at hun ofte har ledet folk som har vært eldre enn henne.
- Får du samme suksess som din mor?
- Hennes historie, gravid om 14-åring, fødte barn da hun var 15. Det hun har fått til er helt rått. Selv jeg som har vokst opp i dette, spør jeg hvordan det er mulig.
Og hvis du ser på selskapet, det finnes ikke mange så store selskap som fortsatt er familieeid. Hele Inger Ellens reise er bare å ta av seg hatten for.
Det hun har fått til er helt rått
- Så det korte svaret blir: Det blir veldig vanskelig å oppnå samme suksess som henne, men hun har lagt et fantastisk grunnlag, sier Christinah Nicolaisen, som gjerne snakker mer om bedriftens muligheter og suksessfaktorer.
- Det kommer til å gå bra så lenge vi gjør de rette tingene. Vi må høre på kundene og følge med markedet. Hår er viktig for folk. Det har det bestandig vært, men det blir viktigere år for år. Guttene har nå et helt annet forhold til hår enn før. Det må vi være bevisst på. Samtidig er vi jo privilegert som kan følge med i moteverdenen der det skjer mye.
Annonse
- Hva er utfordringene framover?
- At det er færre som søkere seg til frisøryrket. For oss er det kjempeviktig både å ha nok frisører og gode frisører.
EN HALV METER HØYERE. Det kalles et lederkurs der målet er å få deltagerne tilå føle seg nettopp det.EN HALV METER HØYERE. Det kalles et lederkurs der målet er å få deltagerne tilå føle seg nettopp det.
Færre søkere er veldig synd. Vi vet jo de karrieremulighetene som finnes, men verken vi eller bransjen er god nok til å få dem fram.
Og vi kjemper mot «vedtatte sannheter» som at man får allergier og fysiske plager, men problemet med allergier er jo løst med en ny type hansker.
- Hva er din favoritt-hårfarge- og frisyre?
- Det beste er når man har en frisyre som er fleksibel, at du kan style håret selv uten at du er frisør, og variere med forskjellig frisyre på dagtid og på kveldstid.