I SALTDAL: Nye Veier kom til Saltdal for å se på strekningen de har fått mandat til å utbedre. Fra høyre: Jon Terje Ekeland og Asbjørn Heieraas fra Nye Veier AS, Ordfører Rune Berg, Fylkesråd samferdsel Bent Joacim Bentzen og prosjektleder samferdsel Per Gaute Pettersen i Salten Regionråd. I tillegg deltok kommunedirektør Stein Ole Rørvik og leder plan og utvikling Ivar Skogset. Nå har prosjektet stoppet helt opp igjen. Foto: Saltdal kommune
I SALTDAL: Nye Veier kom til Saltdal for å se på strekningen de har fått mandat til å utbedre. Fra høyre: Jon Terje Ekeland og Asbjørn Heieraas fra Nye Veier AS, Ordfører Rune Berg, Fylkesråd samferdsel Bent Joacim Bentzen og prosjektleder samferdsel Per Gaute Pettersen i Salten Regionråd. I tillegg deltok kommunedirektør Stein Ole Rørvik og leder plan og utvikling Ivar Skogset. Nå har prosjektet stoppet helt opp igjen.

Leder:

- Ikke til å fatte at dette stopper opp igjen

Pengene brukes som vanlig lenger sør i landet.

Publisert Sist oppdatert

Det var mange som advarte mot å juble for tidlig da Nye Veier fikk ansvaret med å bygge den nye strekningen av E6 fra Sørelva til Borkamo i Saltdal. Det er kanskje ikke så rart, for denne veien har man jobbet med i over 30 år å få utbedret.

Men det virket som det bare var å sette i gang med det nærmest ferdig regulerte og gryteklare veiprosjektet, som er blant de smaleste og mest værdharde på E6 i hele Nordland.

Men nok en gang kommer nyheten om at et veiprosjekt i Salten er ute i kulden, valgt bort på bekostning av pengebruk andre stedet.

Ordfører Rune Berg i Saltdal sier han er svært frustrert over det å ikke være ansett som en viktig nok strekning til å ta affære til å fikse. Det er veldig lett å dele hans frustrasjon, for de drøyt to milene med vei som det er snakk om, er virkelig overmodne for utbedring.

Faktum er at det nesten er et mirakel at det ikke skjer flere ulykker enn det gjør der, både sommer som vinter.

Flere steder opp og ned fra Saltfjellet er det nesten umulig å passere med to trailere i bredden, og slik skal det ikke være på veien som er livsnerven gjennom Nord-Norge.

Den samme problematikken som gjelder E6 i Sørfold gjelder også her. Om veien blir stengt av et vogntog på glattisen, er det fort at det går mange timer. Det er ikke like ille som en stenging i Sørfold, siden det er mulig å kjøre via Sverige, men samfunnskostnadene er store hvert eneste år.

Men, det virker som det faller for døve ører hos Nye Veier, som har valgt bort denne veien på ubestemt tid.

Spørsmålet som nesten alltid stilles da, hadde dette skjedd om veien lå på det sentrale Østlandet? Svaret vil ingen gi, men det kan være av det ubehagelige slaget.

Powered by Labrador CMS