Siv Mossleth
Siv Mossleth

Debatt:

I krisetider er syretesten trygghet, inntekt og arbeid

MEF (Maskinentreprenørenes forbund) og deres distriktssjef i Nordland, Gøran Kimsaas, lytter vi til fordi MEF representerer over 2300 små, mellomst...

Publisert Sist oppdatert

- Når det gis signaler om nedskalering av de største motorvei-prosjektene er ikke det noe negativt signal for Nordland

MEF (Maskinentreprenørenes forbund) og deres distriktssjef i Nordland, Gøran Kimsaas, lytter vi til fordi MEF representerer over 2300 små, mellomstore og store bedrifter, spredt over hele landet. Dette er fremtidsrettede bedrifter også i Nordland som bygger landet. Dette er viktige arbeidsplasser for flinke folk, gode på maskinell anleggsvirksomhet. Det er helt riktig som Kimsaas påpeker at Senterpartiet er opptatt av hele landet. Både Senterpartiet, Hurdalsplattformen og et flertall av velgerne ville stoppe Høyresidens sentralisering av
Norge.

Drivstoffprisene er urovekkende høye, til tross for at vi i tilleggsproposisjonen til Statsbudsjettet for 2022 satte ned vegbruksavgifta for diesel med 26 øre og bensin med 22 øre sammenlikna med hva Høyre-regjeringa foreslo. Høye drivstoffpriser er vanskelig for mange som er avhengige av bil i distriktene, og som ikke kjører el-bil. Det er også svært utfordrende for anleggssektoren. Men det er ikke er politiske beslutninger i Norge som er grunn til de høye drivstoffprisene. Det er Russlands krig i Ukraina og Putins aggresjon som er grunnen til at drivstoffprisene har økt til et nivå ingen så for seg i fjor. Da foreslo en rekke partier en tredobling av CO2-avgifta for å nå klimamålene, og Senterpartiet i Stortinget gikk hardt ut mot denne avgiftsøkninga på drivstoff fordi alternativene er få eller fraværende.

Nordland Senterparti har påpekt at høye drivstoffpriser rammer folk i distriktene hardest, og næringslivet veldig ulikt etter hvilken bransje de tilhører. Vi har understreket at norsk entreprenørbransje og transportnæring rammes hardt av dagens situasjon. Senterpartiet har i valgkamp fokusert på reduksjon i avgifter og det vil derfor være viktig at avgiftene på strøm og drivstoff fortsatt reduseres i neste års statsbudsjett. Nordland Senterparti har påpekt løsninger som å sette ned avgiftene på anleggsdiesel (og diesel til næringsformål), og vurdere kompensasjonsordninger for de mest drivstoffavhengige næringer.

Nordland Senterparti vet at vårt budskap har nådd fram til regjeringa via våre kanaler. Og vi vet at våre viktige forslag må vurderes i en større sammenheng, fordi en større prisvekstspiral kan gjøre at Norges Bank vil sette opp styringsrenta opp mer enn de 3 prosent som allerede er varsla. Norge er på gjeldstoppen i Europa, og prisvekst og høyere rente er en stor trussel for økonomien til mange husholdninger, kommuner, entreprenører og andre næringsdrivende.

Nordland Senterparti har også foreslått å sette ned drivstoffavgiftene generelt, eventuelt innføre frakttilskudd, der det er små
markeder og/eller avstandsulemper. Graden av distriktsutfordringer, for eksempel SSBs sentraliseringsindeks, kan brukes som utgangspunkt.

Alle seriøse partier i Norge har det samme økonomiske handlingsrommet. Når det gis signaler om nedskalering av de største motorveiprosjektene er ikke det noe negativt signal for Nordland.

I krisetider er det betryggende at Senterpartiet er i regjering fordi vi vil også i økonomisk vanskelige tider ta hele landet i bruk, og setter folks trygghet, inntekt og arbeidsplasser først.

Siv Mossleth, Stortingsrepresentant Wilfred Nordlund, Stortingsrepresentant for Nordland

Powered by Labrador CMS