GAMMEL VETERAN. Denne motorsykkelen er den eldste bevarte motorsykkelen i Nord-Norge, og eies av Benny Sætermo ved Arctic Circle Motorcycle Museum. Foto: Eva S. Winther
GAMMEL VETERAN. Denne motorsykkelen er den eldste bevarte motorsykkelen i Nord-Norge, og eies av Benny Sætermo ved Arctic Circle Motorcycle Museum.

Hvem kjøpte denne motorsykkelen i 1910?

(FAUSKE/STORFORSHEI) Nord-Norges eldste motorsykkel kom til Finneid i 1911, men hvem var det som kjøpte den?

Publisert Sist oppdatert

På Arctic Circle Motorcycle Museum på Storforshei står den eldste bevarte motorsykkelen i Nord-Norge. Den likner litt på en vanlig sykkel, men har altså motor.

Den er av merke FN, som er en forkortelse for Fabrique Nationale de Herstal, og ble produsert i Belgia i 1910. Året etter kom den til Finneid.

Benny Sætermo på motorsykkelmuseet kjøpte motorsykkelen av en fauske-mann i fjor, men vet lite om kjøretøyets tidlige historie. Han håper at noen av leserne kan hjelpe med å fylle inn info.

Unik sykkel

- Sykkelen er unik i forhold til andre sykler på den tida. Den er mer moderne, har firetaktsmotor, to gir, og kardangoverføring til bakhjulet, i motsetning til reimdrift som var vanlig på den tiden, forklarer han.

For Sætermo er det et mysterium hvem som kjøpte en sånn sykkel i distriktet så tidlig som i 1910-1911, og museet er veldig interessert i å komme i kontakt med folk som kan føre oss litt nærmere et svar.

Motor brukt i båt

Selv har han sine mistanker om at det kan ha noe med gruveselskapet i Sulitjelma å gjøre, men har ikke fått det bekreftet foreløpig.

- Vi vet også at sykkelen ble delt opp. Det vil si, den mistet motor og girkasse underveis. Motoren ble brukt som motor på en båt på Kvitblikvatnet, og ble heldigvis funnet igjen.

Den forrige eieren har brukt over 30 år på å restaurere sykkelen dit den er i dag, og den er fortsatt ikke ferdigrestaurert.

- Det mangler fortsatt flere viktige deler, og den er ikke kjørbar i dag. En del til oljepumpa er for eksempel umulig å få tak i, og må nok lages på nytt etter bilder. Selv har jeg kjørt 5.000 kilometer for å hente en del til tenninga som manglet, sier Sætermo.

Han beskriver det som et svært komplisert og tidkrevende prosjekt å restaurere en så gammel motorsykkel.

Viktig historie

Nå håper den engasjerte museumseieren at noen av Saltenpostens lesere kanskje vet noe om sykkelens historie.

- Jeg lurer på hvem som var den første eieren. Hvem hadde bruk for en motorsykkel i 1910? Med tanke på veiene og tilgangen på bensin, er det mange spørsmål som hadde vært interessant å få svar på.

Han vet ikke hva sykkelen kostet den gangen for 109 år siden, men det er ingen tvil om at dette ikke var noe som hvem som helst kunne kjøpe. Sætermo liker å kunne fortelle historien rundt de ulike syklene han har stilt ut på museet sitt, som enn så lenge er et hobbyprosjekt. Han ser dessuten på sykkelen som en viktig del av vår industrihistorie.

- Jeg synes det er viktig å granske i dette mens det ennå finnes folk som har info. Jeg ser på den sykkelen som mye mer enn bare en motorsykkel. Den er en bærer av vår historie, og i og med at det var så utradisjonelt å kjøpe et så kostbart bensindrevet framkomstmiddel i 1910, synes jeg at jeg må legge ned en innsats for å finne ut hvorfor den ble kjøpt, sier han.

De som kan ha informasjon om motorsykkelens historie, kan kontakte Benny Sætermo på telefon 90651410.

Powered by Labrador CMS