HJEMLIGE KULISSER. Merete Bostrøm (49) fra Nestby er produksjonsdesigner og scenograf for to av de største TV-satsningene på NRK og TV 2 i 2017. Der er det kulissene og miljøet rundt handlingen som er hennes ansvar. I juleferien besøkte hun hjemlige kulisser på Rognanbrygga. Foto: Maria E. Trondsen
HJEMLIGE KULISSER. Merete Bostrøm (49) fra Nestby er produksjonsdesigner og scenograf for to av de største TV-satsningene på NRK og TV 2 i 2017. Der er det kulissene og miljøet rundt handlingen som er hennes ansvar. I juleferien besøkte hun hjemlige kulisser på Rognanbrygga.

Hun har skapt kulissene til kveldens thriller på NRK1

Merete Bostrøm (49) har laget en lyssky undergrunnsverden i NRKs storsatsing «Valkyrien».

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL/ OSLO: Saltdalsdama Merete Bostrøm har skapt kulissene i NRK sin nye storsatsing «Valkyrien», som har premiere i kveld.

Som produksjonsdesigner har hun hatt ansvaret for å skape miljøet rundt handlingen i TV-serien.

Lyssky klinikk

«Valkyrien» er en dramathriller i åtte episoder, hvor en lege og en dommedagsfantast inngår en allianse og etablerer en illegal klinikk dypt under jorden i Oslo sentrum. Den ene prøver desperat å finne en kur til sin døende kone, den andre forbereder seg på samfunnskollaps.

I mellomtiden tilbyr de lyssky pasienter et svært alternativt helsetilbud.

Bak kulissene

Meret Bostrøm sin jobb har vært å skape universet rundt dette underjordiske miljøet. Utgangspunktet for handlingen er en eksisterende, men nedlagt T-banestasjon på Majorstua, Valkyrien stasjon.

Inne i stasjonen som også i virkeligheten er base for lyssky handlinger i Oslos undergrunnsverden, har hun boltret seg med materialer. Det er imidlertid ikke Merete selv som står for maling og hamring.

- Løsningsorientert

Hun har snekkere, dekoratører og kunstnere som utfører jobben. Selv sitter hun med den fulle oversikten og bestemmer og tegner hvordan miljøene skal se ut. Og hun elsker å få være kreativ.

- Det handler om å være løsningsorientert. Og det er fint å se resultatene av det man gjør, sier Bostrøm, som har både leder- og budsjettansvar for prosjektene hun frilanser for.

Viktig research

Det er øyeblikk da hun kunne ønske at hun hadde en helt vanlig jobb.

- Men det er bare når jeg ikke har oppdrag. Som frilanser vet man aldri når neste jobb dukker opp, sier Merete Bostrøm.

Et stort pluss med jobben er ifølge Merete å sette seg inn i forskjellige ting, å gjøre research for å skape de rette miljøene.

Samfunnskunnskap

- Ville du trivdes i en «vanlig» jobb, for eksempel i kommunen her?

- Nei, skulle jeg gjort noe annet ville jeg vært forsker, kanskje innen sosialøkonomi. Jeg er veldig interessert i det som skjer i samfunnet. Men det føler jeg at jeg arbeider med nå, fordi jeg snakker med folk fra veldig mange forskjellige yrkesgrupper.

Faglig hjelp

Ifølge Bostrøm er det viktig å være nøye med detaljene rundt miljøene hun skaper. Derfor lærer hun mye i researchprosessen.

- Jeg forsker på en del ting, og det er spennende. I en medisinsk thriller som «Valkyrien» er det viktig å ha det rette utstyret rundt, sier Merete Bostrøm.

Hun har blant annet hatt veiledning av en sykepleier underveis for at alt skal være korrekt.

Dommedagsmiljø

Hun har også jobbet med elementer som medisinske planter og levende rotter, som skulle brukes i «undergrunnsforskningen».

I løpet av researchen fant hun også ut at det eksisterer et såkalt «Doomsday-miljø» i Oslo, det vil si folk som forbereder seg på en katastrofe.

- De har matdepoter rundt i undergrunnen, forteller Merete.

Designlandet Finland

Veien til et litt uvanlig yrke startet da Merete etter videregående søkte på Statens håndverk- og kunstindustrihøgskole (SHKS) som den het da. Deretter dro hun til Helsinki på grunn av et stipend hun fikk, for å jobbe med design innen scenografi.

Der tok hun en master i faget, og ble værende i 11 år, ikke uten grunn.

- Alt som handler om god design har mye større plass i Finland, sier hun.

TV-serier blir stort

Interessen for design og kostymer oppsto imidlertid da hun studerte sosialøkonomi i Trondheim på slutten av 80-tallet. Det var teatermiljøet på Studentersamfunnet som fikk henne til å tenke at det var mulig å jobbe innenfor et slikt felt.

Nå har filmbransjen blitt mer usikker, på grunn av fenomener som streaming og Netflix. Derfor er TV-serier det nye store, ifølge den kreative saltdalskvinnen, som kommer på nok et lite minus;

- Det er aldri noe gøy å rive kulissene ned igjen, smiler Merete Bostrøm.

Powered by Labrador CMS