FINT ANLEGG. Forholdene for svømmeundervisning i Fauskebadet ligger langt bedre til rette enn det de gjorde da journalisten hadde svømmetimer der på 80- og 90-tallet. Foto: Arild Bjørnbakk
FINT ANLEGG. Forholdene for svømmeundervisning i Fauskebadet ligger langt bedre til rette enn det de gjorde da journalisten hadde svømmetimer der på 80- og 90-tallet.

Synspunkt

Hodet over vannet

Jeg tviler på at jeg hadde klart kompetansemålet i svømming.

Publisert Sist oppdatert

Fra neste skoleår skal alle fjerdeklassinger være svømmedyktige. Det innebærer følgende:

«Kunne falle uti på dypt vann, svømme hundre meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i tre minutter (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så svømme hundre meter på rygg og ta seg opp på land».

Jeg er spent på om jeg ville ha klart dette kompetansemålet i dag, vel 20 år etter at jeg gikk ut av grunnskolen.

Det skal nok alltids gå bra å svømme, men å dykke eller ligge og flyte i flere minutter, det er jeg mer skeptisk til.

Hvis man havner i nød, tror jeg man får uante krefter. Samtidig kan panikken gjøre at man stivner, og da er det vanskelig å flyte i vannet.

Jeg var blant dem som strevde lenge inne på grunna med å klare å svømme fra den ene til den andre siden av bassenget, og som aldri klarte den hersens svømmeknappen.

Crawl har jeg aldri helt fått teken på, i alle fall ikke pusteteknikken.

Da er heller rygg- og brystsvømming mine forser, dog med hodet konstant over vannet.
Svømming er visstnok et av de mest lystbetonte fagene i skolen. Undersøkelser viser at 98 prosent av elevene liker svømming.

Jeg har aldri likt det, og jeg lurer litt på hvorfor.

Var det fordi jeg følte at jeg ikke mestret det? Var det på grunn av det kalde vannet i bassenget, den dumme badehetta, den ekle følelsen av vann i nesa eller på grunn av den nedslitte svømmehallen og garderobene som var i min tid?

Jeg tror dette ble en ond sirkel, som førte til at jeg neppe ville klart det kompetansemålet som neste års fjerdeklassinger skal nå.

Kanskje jeg hadde blitt flinkere til å svømme dersom det ble satt inn mer ressurser for oss som ikke var så sterke i faget og som mest lå og plasket på grunna?

Da hadde jeg kanskje likt svømming bedre også. ANNONSE

Torsdag skrev Saltenposten om kompetansemålet i svømming som gjelder fra og med skoleåret 2015/2016.

Fauskemannen Bjørn Soleng, som er generalsekretær i NSF, jubler over at det endelig kommer inn et konkret kompetansemål for svømmefaget, og beskriver det som en milepæl i svømmeopplæringen.

Soleng sier også at det trolig blir satt inn ekstraundervisning i faget, dersom ikke elevene har fått et godt nok tilbud i første til tredje klasse.

Kanskje blir det også nasjonale prøver i svømming etter hvert, for å finne ut hvordan skolene ligger an i forhold til målene.

Etter at jeg hadde svømming på skolen, har Fauske fått en «ny» svømmehall med flotte garderober og flere basseng.

Fasilitetene ligger godt til rette for læring. Da er det ressursene det kommer an på.

Samtidig som det nå stilles større krav til skolen når det gjelder svømmeundervisning, så lurer jeg på hvor foreldrene er oppi dette.

Det er ingen ulempe om barna lærer å svømme før de begynner på skolen. En stor fordel er det i alle fall om de er vant til å være i vannet og føler seg trygge.

Flere steder er det tilbud om babysvømming, plaskekurs og videre svømmekurs. Det er flotte muligheter for barna til å bli kjent med vannet på.

De har også godt av å komme seg i bassenget innimellom at de har svømmetimer på skolen. Man lærer mye i vannet også under lek.

Nå håper jeg på en ny, varm sommer i Salten, for da blir det mye utendørs bading - og svømming. Kanskje lærer noen små saltværinger seg sine første svømmetak?

Blir det dårlig vær, kan man alltids trekke inn i Fauskebadet.

Powered by Labrador CMS