Fire måneder etter bruåpning

Her siger den nye veien

- Dette er en litt kjedelig sak, innrømmer Terje Arntsen, byggeleder i Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Strømmen bru

Den gamle brua fra 1964 var 15 meter lang. Den nye er 58 meter, og i tillegg er det bygget rundt 600 meter ny vei.

Entreprenører har vært ONOS Ole Nordmo & Sønn og Haugholt Anleggs Service AS/Ra1 Anlegg.

De totale kostnadene for prosjektet er 75 millioner kroner.

SØRFOLD: Få måneder etter at nye Strømmen bru ble åpnet, har veien på hver side seget så mye at farten måtte settes ned fra 80 til 50.

Byggeleder Terje Arntsen har selv sett hvor mye veien har seget etter at den ble tatt i bruk.

Satte ned farten

I februar i år åpnet nye Strømmen bru på E6 ved Straumen i Sørfold. Knappe to måneder senere hadde veien på hver side seget så mye at det ble satt ut varselskilt om humpete vei.

Nylig ble fartsgrensen satt ned til 50 på strekningen over og på hver side av brua, i tillegg til at det er satt markører ved de to humpene.

På leiregrunn

Byggeleder Terje Arntsen forklarer hva som har skjedd.

- Det er setninger i tilløpsfyllingene. Selve brua står på fjell, og derfor blir det en hump i overgangen. Det gjelder jevnt over hele veibredden, spesielt på sørsida av brua. Det er der veien ligger mest på ny grunn, mens den ellers ligger delvis på gammel veigrunn, opplyser han.

- Hva er årsaken til at veien siger?

- Det er leiremasse i grunnen, så det ville nok ha kommet setninger uansett når man tilleggsbelaster veien.

- Kan det være dårlig kvalitet på massene som er brukt i underlaget?

- Nei, dette skyldes grunnforholdene.

Ingen fare

Ifølge Terje Arntsen står altså selve brua på fast grunn.

- Brua står på søyler til fjell, så den står trygt. Derfor merkes det så godt når fyllinga siger, sier han.

- Kom dette som en overraskelse?

- Vi visste at det kunne bli setninger i grunnen, men hadde ikke beregnet at det skulle fortsette å sige etter at vi var ferdig. Det har ikke stabilisert seg helt ennå, så det kan fortsatt bli noe setninger.

Skal asfaltere

Som et forsøk på å løse problemet, skal de legge på mer asfalt.

- Vi vil reasfaltere et stykke på begge sider, for å jevne det ut. Så får vi se hvordan det går utover året.

Asfalteringen vil antakelig foregå i uke 26, det vil si siste uka i juni.

- Vi har satt ned farta fram til vi får asfaltert, siden veien har seget såpass mye, forklarer Arntsen.

Powered by Labrador CMS