Leder:

Harde fronter i skuterløyper

Vi tror det er lurt av motstanderne av fornøyelseskjøring å innse at de har tapt kampen mot snøskuteren.

Publisert Sist oppdatert

Fotturister og naturvernere står steilt mot skuterkjørere i debatten etter at Stortinget er i ferd med å åpne for fornøyelseskjøring.

Ordbruken er uforsonlig.

Vi tror det er lurt av motstanderne av fornøyelseskjøring å innse at de har tapt kampen mot snøskuteren.

Egentlig var det bare snakk om når det skulle skje.
Vi tror det er lurt av motstanderne av fornøyelseskjøring å innse at de har tapt kampen mot snøskuteren.

Allerede tidlig på 80-tallet ble det mulig å bruke snøskuter til fornøyelseskjøring i Nord-Troms og Finnmark.

Nå blir det lov i resten av landet.

Samtidig er det grunn til å understreke forskjellen mellom norske og svenske tilstander i fjellet.

I Norge er det ikke aktuelt å tillate fri kjøring i enkelte områder.

Det er en vesentlig forskjell. Vi tror ikke norske politikere er villig til å forlate ordningen med bare å tillate kjøring i løyper. Selv om kravet sikkert kommer.

Nå blir det opp til kommunene å vise at de er tilliten verdig til å legge ut gode og fornuftige skuterløyper som ikke skaper konflikter.

Prøvekommunene har langt på vei klart det.

Nå blir det opp til kommunene å vise at de er tilliten verdig til å legge ut gode og fornuftige skuterløyper som ikke skaper konflikter

Stortingsrepresentant Odd Henriksen mener det ikke er nødvendig for Fauske å gå via en reguleringsplan for å åpne skuterløypa i Daja når den nye loven er vedtatt av Stortinget.

Vi stoler på at han har rett. Det bør også gjelde fiskeløypa i Beiarn.

I de andre kommunene vil det ta en stund før det blir lov å kjøre snøskuter. Det tar tid å lage reguleringsplaner. Da skal alle konsekvenser av en løypetrasé vurderes.

Vi håper det skal la seg gjøre å få en et samarbeid mellom skuterfolk og naturvernere for å håndheve den nye loven.

Verneområder, hytteområder og områder der skuterkjøring vil virke spesielt forstyrrende, vil være friområder for skigåere. De vil fortsatt ha det meste av naturen for seg selv.

Vi håper det skal la seg gjøre å få en et samarbeid mellom skuterfolk og naturvernere for å håndheve den nye loven.

Begge parter vil tjene på det.

I kommunene har det vært en streng indre justis blant folk som kjører snøskuter.

Det tror vi alle parter er tjent med.

Powered by Labrador CMS